Școlile profesionale, necesare, dar ignorate și de părinți, și de autorități

Școlile profesionale, necesare, dar ignorate și de părinți, și de autorități

Deși Ministerul Educației a alocat 55.000 de locuri în învățământul profesional, absolvenții de clasa a VIII-a nu s-au înghesuit să le ocupe. Școli private, care garantează jobul, au avut însă 6 candidați pe loc.

Lipsa condițiilor pentru instruirea elevilor este principalul neajuns care afectează învățământul profesional de stat. În plus, sumele pe care aceștia le primesc, 200 de lei lunar, nu sunt suficiente. Expertul în educație Ștefan Vlaston consideră că dezinteresul pentru școlile profesionale vine din faptul că elevii nu sunt motivați suficient pentru a urma o astfel de școală. „Este destul de anevoioasă pregătirea practică deoarece firmele nu sunt dispuse să ofere instruire”, este de părere Vlaston.

Pe lângă lipsa contractelor, care să le asigure practica, elevii acestor școli beneficiază de o bursă lunară de 200 de lei, sumă insuficientă în opinia lui Vlaston: „Ar trebui mărită”. Problemelor de sistem li se adaugă una de mentalitate, consideră dascălul: „Părinții nu conștientizează faptul că este extrem de important să-și îndrume copiii către o meserie”.

Examen de admitere la școala privată

Ne puteți urmări și pe Google News

Când vine vorba de învățământul privat profesional, lucrurile stau total diferit. Școala Profesională Germană Kronstadt din Brașov a avut în acest an șase candidați pentru un singur loc în prima etapă de admitere. În timp ce la licee elevii au intrat cu medii mai mici de 3, la Școala  din Brașov candidații au susținut examen de admitere. Ei au avut de rezolvat exerciții de logică, matematică și limba română.

Școala din Brașov oferă specializări foarte căutate: operator la mașini și unelte cu comandă numerică, electromecanic ma­șini unelte și instituții industriale, sculer matrițer, sudor sau confecționer articole din piele și înlocuitori. La toate aceste specializări elevii beneficiază de instruire practică, datorită faptului că au contracte avantajoase cu firme private. „Acolo chiar învață o meserie”, este de părere expertul în educație Ștefan Vlaston.

Finanțare pentru trei școli

Un proiect numit „Meserii pentru România” oferă finanțare școlilor postliceale și liceelor care au clasa a 13-a. Școlile vor primi fonduri în valoare de 97.500 de lei pentru fiecare din proiectele câștigătoare, iar celor trei școli li se acordă șansa să-și doteze atelierele profesionale. Inițiativa a prins contur în urma unui studiu care a relevat că peste 53% dintre tinerii între 18 și 24 de ani s-ar orienta către o meserie, iar 71% dintre aceștia cred că o meserie se învață cel mai bine la școală.