Operațiunea de repunere pe linia de plutire a navei Queen Hind de către Grup Servicii Petroliere, firma care a câștigat contractul de ranfluare a navei, a eșuat, ieri, la prima încercare. Evz a anunțat asta în timp real
Reprezentanții GSP spun că masa navei a fost mai mare decât ce s-a raportat în documente, motiv pentru care cablurile au cedat, iar una din punți s-a rupt.
„Punțile suplimentare s-au descoperit la primele inspectii cu scafandri și s-a tras concluzia că situația din interiorul navei diferă față de ceeea ce se cunoștea din documente. De aceea s-a luat decizia de a întări bordajul. La început s-au sudat doar niște «ocheți», apoi au aparut grinzile, ca măsura suplimentară de siguranță”, au declarat reprezentanții GSP, sâmbătă, după ce a eșuat manevra de ranfluare.
În cursul zilei de duminică, însă, GSP a revenit cu următorul anunț: „Facem un apel public, către autoritățile ce gestionează portul Midia, să pună ranfluarea navei pe primul loc și să nu mai execute manevre cu nave în apropierea zonei de lucru, fără să aplice restricțiile cuvenite și, mai ales, că fac toate acestea la presiunea unor privați care pun activitățile lor pe primul plan, cu vădită nepăsare față de problema creată în portul Midia și cu concursul lor.”
Din filmările efectuate în timpul operațiunii de ranfluare reiese că două remorchere au trecut pe lângă nava Queen Hind, făcând valuri și o una alt vapor, Federel Saguenay, era tocmai atunci remorcat, la ieșirea din șantierul naval.
Extrem de ciudat este că acea navă, care nu avea vreo impunere să iasă urgent din port, a venit în zonă și apoi a plecat înapoi în șantier, în altă dană.
„Din imagini reiese clar că înainte de trecerea navelor, cablul era întreg. Vine nava, pornește motorul, mai trece un remorcher pe partea opusă, simultan, și apoi se rupe bucata din navă, după care cablul. De ce era nevoie să se miște exact atunci nava și cele două remorchere, care era urgența? Ne întrebăm dacă nu e vorba de un sabotaj”, ne-a declarat Alin Vintilă, ofițer de marina și reprezentant al GSP Offshore.
„Cui aparține dana în care se afla la reparat cargoul care a nu a găsit alt moment mai bun să facă manevră în zona de ranfluare chiar în timpul operațiunii de ridicare? Are cineva interes să nu se ranflueze nava? Sau măcar să întârzie momentul? Oare se speră ca odată cu trecerea timpului nu se va mai distinge cât și ce s-a încărcat?”, se mai întreabă cei de la GSP.
Păi, să spunem lucrurilor pe nume. Proprietarul danei este 2X1 Holding Cape Midia Shipyard Navodari, societate controlată de Ion Dumitrache, vicepreședinte PSD Constanța. El a fost asociat și bun prieten cu Felix Stroe, unul dintre liderii marcanți ai PSD Constanța.
Șantierul Naval Midia SA are ca acționar majoritar pe E T T Company SA, cu 72% din acțiuni, potrivit Confidas.ro. Aceasta este deținută în întregime de Ion Dumitrache, unul din liderii PSD Constanța. Din Consiliul de Administrație fac parte Aurel Presură, Dorin Stănescu și George Teșeleanu. Primul este director general adjunct la RAJA, ultimul este soțul deputatei PSD Cristina Dumitrache, fiica lui Ion Dumitrache. Unul dintre nașii de cununie al celor doi a fost Valeriu Zgonea, fostul președinte al Camerei Deputaților. Șantierul a avut în 2018 o cifră de afaceri de 27,3 milioane lei, pierderi de 1,95 milioane lei și un număr mediu de 165 de angajați.
Dacă a fost sau nu sabotaj sau doar prostie crasă, rămâne de văzut.
La acestă oră, cei de la GSP continuă operațiunile de întărire suplimentară a bordajului.
Astăzi, macaraua GSP Neptun a fost dusă la cheu pentru schimbarea sistemului de ridicare. La următoarea operațiune, se va reduce forța de ridicare a macaralei și se vor adăuga forțe suplimentare de rotire.
Epava și-a redus contactul cu solul, unghiul de înclinare este îmbunătățit față de situația dinaintea primei încercări de ridicare, eliminându-se astfel efectul de ventuză, priza cu fundul mâlos. Îmbunătățirea unghiului este datorită unor suporturi numite, tehnic, „metrese” amplasate sub apă. Să vedem ce se va mai întâmpla. Situația devine de-a dreptul bizară.