Aproape jumătate dintre elevi sunt analfabeți funcționali, s-au creat diferențe dramatice între regiuni în ceea ce privește rezultatele la învățătură, școlile bune devin și mai bune, școlile din mediile cu populație defavorizată devin și mai slabe.
Acestea sunt doar câteva concluzii la care au ajuns specialiștii, pe care le-au expus ieri la lansarea unui studiu referitor la indicele de risc socio- educațional. Evenimentul a avut loc la Palatul Parlamentului în organizarea Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale și Human Catalyst, asociația care a făcut studiul. Studiul relevă faptul că în România numărul școlilor unde se obțin rezultate slabe și foarte slabe (27%) este dublu față de numărul școlilor de elită (11%). La mijloc, cu 62 de procente, se află școlile unde performanțele și condițiile sunt medii.
Prezent la eveniment, Ștefan Vlaston, președintele EDU- CER, a declarat pentru Evenimentul Zilei că este surprins de lipsa de reacție a autorităților, dar și a societății față de aceste rezultate dramatice. „Rezultatele recente confirmă: 40% dintre elevi nu au luat peste 5 la evaluarea națională. În orice țară civilizată, toată societatea ar fi sărit în aer. Cheltui bani pentru școli, pentru profesori și 30.000 nu se înscriu la evaluare. Grav este că mergem în continuare din ce în ce mai rău. Așa cum arată școala astăzi, așa va arăta societatea mâine. Cei 40% ce vor fi peste 10,20 de ani? Vor fi cu toții șomeri?”, a declarat Vlaston. Studiul arată că pe lângă lipsa de investiții în infrastructură, în școlile cu rezultate slabe predau cadre didactice slab și foarte slab pregătite.
Deputatul Vasile Daniel, reprezentantul etniei romilor în Parlament, spune că fără o susținere a statului, situația comunităților defavorizate se va agrava. „Nu există un proiect al Ministerului Educației, dar există o preocupare. Noi sperăm că anul viitor să avem o reacție din partea autorităților publice. MEN înțelege să premieze și să finanțeze acele școli unde există performanță. O școală săracă devine și mai săracă, cu rezultate mai proaste, unde merg elevii defavorizați. Cadrele didactice sunt mai slab pregătite, investițiile în infrastructură sunt inexistente. Nu facem altceva decât să finanțăm această stare de inechitate socială”, a afirmat deputatul. Anual, peste 25 000 de copii abandonează școala din cauza sărăciei.