Schimbări pe piața valutară. Noi reguli pentru bănci și casele de schimb valutar, din august

Sursa foto: Arhiva EVZ

Toate comisioanele percepute de bănci și casele de schimb valutar trebuie transmise clientului înainte ca acesta să facă plată. Totul pentru ca omul să poată lua o decizie în cunoștință de cauză și să nu plătească comisioane excesive.

Guvernul a adoptat un act normativ prin care prestatorii de servicii de plată respectiv băncile, casele de schimb valutar și alți operatori de plăți trebuie să afişeze clar comisioanele percepute pentru conversia în şi din euro. Legea intră în vigoare din 24 august și este menită să protejeze românii de plata unor comisioane excesive.

„Actul normativ constituie un pas important pentru buna funcţionare a pieţei interne şi pentru facilitarea schimburilor comerciale transfrontaliere în cadrul Uniunii. Mai exact, băncile, casele de schimb valutar şi operatorii de plăţi vor trebui să prezinte clienţilor, în mod clar şi accesibil, comisioanele aferente schimbului valutar leu-euro şi euro-leu, chiar înainte de iniţierea plăţii de către bănci, casele de schimb valutar sau operatorii de plăţi care permit plăţi din lei în euro şi invers“, a precizat Mihai-Ion Macaveiu, secretar de stat în Ministerul Economiei.

Schimbări pe piața valutară. Comisioanele se anunță înaintea plății

Mai exact, actul normativ instituie obligativitatea ca informaţiile legate de comisioanele percepute de bănci, entităţi de plată sau operatori de plată care oferă schimburi valutare din lei în euro şi invers, atât la un bancomat (ATM), cât şi la un punct de vânzare, să fie furnizate clientului înainte efectuarea unei plăți.

În acest fel sunt stopate inegalităţile dintre utilizatorii serviciilor de plată din zona euro şi cei din statele membre care nu fac parte din zona euro şi se asigură alinierea comisioanelor pentru plăţile transfrontaliere în euro din interiorul Uniunii cu cele pentru plăţile naţionale corespunzătoare efectuate în moneda naţională a statului membru.

Transparenţa comisioanelor şi a cursului de schimb utilizat  este crucială și îi permite astfel plătitorului să facă o alegere în cunoştinţă de cauză. Comisioanele de conversie monetară pentru toate plăţile cu cardul ar trebui să fie exprimate în acelaşi mod şi anume ca un adaos procentual la cele mai recente rate de schimb valutar de referinţă euro disponibile, emise de Banca Centrală Europeană (BCE).

Clienții pot depune reclamații

Noile prevederi vizează pe lângă comisionul de conversie monetară, şi comisioanele de operaţiune sau cele aplicate transferului efectuat online, fiind impuse sancţiuni în cazul nerespectării acestora.

În urma plății, clientul va primi o chitanţă. Documentul va avea înscris preţul bunurilor sau al serviciilor care urmează să fie cumpărate și comisioanele de conversie monetară din lei în euro sau invers.

Pentru transferurile iniţiate online, în ceea ce priveşte comisionul de conversie monetară, furnizorul va comunica clientului o estimare a comisionului pentru serviciile de conversie monetară aplicabil transferului.

Clienţii nemulţumiţi vor putea să depună reclamaţii autorităţilor competente. La nivel naţional, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vor aplica aceste prevederi, potrivit Agerpres.