Se anunță schimbări importante în trafic în următorii ani. Specialiștii din SUA lucrează la semafoare cu patru culori - roșu, galben, verde și alb, iar această schimbare vine ca urmare a necesității de a regla traficul rutier inclusiv pentru mașinile autonome, fără șofer. Autoritățile din Michigan sunt și ele implicate în dezvoltarea unui astfel de sistem.
Schimbări importante în trafic. Vor apărea semafoare cu patru culori
Cu avansul tehnologic al mașinilor și camioanelor, care devin tot mai inteligente și mai conectate, cele trei lumini ale semaforului, care au controlat fluxul de trafic timp de mai bine de un secol, ar putea suferi o transformare majoră în viitorul apropiat, conform unui articol publicat de Associated Press.
Cercetătorii explorează modalități de utilizare a funcțiilor din mașinile moderne, cum ar fi GPS-ul, pentru a îmbunătăți siguranța și eficiența traficului. În viitor, îmbunătățirile ar putea elimina complet semafoarele cu luminile roșii, galbene și verzi de astăzi, lăsând mașinile fără șofer să preia controlul. Sau, conform unor sugestii făcute de alți cercetători, semafoarele ar putea avea patru culori în loc de trei: roșu, galben, verde și alb.
Henry Liu, profesor de inginerie civilă care coordonează un studiu la Universitatea din Michigan, a menționat că implementarea unor noi semafoare ar putea fi mult mai aproape decât cred mulți oameni.
„Ritmul progresului inteligenței artificiale este foarte rapid și cred că acest moment se apropie”, a spus el.
De ce este necesară implementarea unor noi semafoare
În Statele Unite, semafoarele nu au suferit schimbări semnificative de-a lungul anilor. În 1914, Cleveland a implementat ceea ce este considerat primul "sistem de control al traficului municipal", conform istoricului Megan Kate Nelson pentru revista Smithsonian.
Odată cu apariția vehiculelor conectate și automate se deschide o lume de noi posibilități pentru semnele de circulație. Printre cei care își reevaluează fluxurile de trafic se numără o echipă de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, condusă de Ali Hajbabaie, profesor asociat de inginerie. În loc să elimine semnalele de circulație existente, Hajbabaie propune adăugarea unei a patra lumini la semafor. Cea recomandată fiind albă, pentru a indica când există suficiente vehicule autonome pe drum pentru a permite trecerea intersecției.
„Când ajungem la intersecție, ne oprim dacă este roșu și mergem dacă este verde”, a spus Hajbabaie. „Dar dacă lumina albă este activă, trebuie doar să urmărești vehiculul din fața ta”.
Deși cercetările lui Hajbabaie se concentrează pe o lumină albă, el a precizat că culoarea specifică nu este esențială. El sugerează că luminile actuale ar putea fi suficiente, de exemplu, prin modificarea lor pentru a clipea în roșu și verde simultan, semnalând astfel că vehiculele fără șofer au dreptul de trecere. Importanța constă în adoptarea universală a acestui sistem, similar cu cea a semnalelor de circulație actuale.
Implementarea unei astfel de abordări ar dura ani de zile, deoarece ar fi necesar ca 40% până la 50% dintre vehiculele de pe drum să fie autonome, a recunoscut Hajbabaie.
Schimbarea definitivă a semafoarelor ar putea fi necesară doar atunci când aproximativ jumătate din mașini devin autonome.
Sandy Karp, purtătorul de cuvânt al Waymo, a evidențiat faptul că filiala de mașini cu conducere autonomă a companiei-mamă Google a lansat un serviciu complet autonom de ride-sharing în Los Angeles și Austin, Texas, chiar și fără adăugarea unei a patra lumini de semafor.
„Deși este bine în această etapă incipientă a dezvoltării AV ca oamenii să se gândească creativ cum să faciliteze implementarea în siguranță a AV-urilor sigure, factorii de decizie politică și proprietarii de infrastructură ar trebui să aibă grijă să nu recurgă prea curând la investiții specifice AV care se pot dovedi a fi premature sau chiar inutile”, a spus Karp într-un e-mail către The Associated Press.
Cercetătorii de la Universitatea din Michigan au adoptat o abordare diferită. Au inițiat un program pilot folosind date despre viteză și locație furnizate de vehiculele General Motors pentru a ajusta funcționarea semafoarelor din oraș. Recent, aceștia au primit un grant de la Departamentul de Transport al SUA, în cadrul legii infrastructurii bipartizane, pentru a testa modalități de implementare a schimbărilor în timp real.
Având în vedere că cercetarea din Michigan se concentrează pe vehicule care sunt conduse de șoferi, deci nu complet autonome, este posibil să fie mai aproape de o implementare mai largă decât ceea ce urmărește Hajbabaie.
Liu, care a supervizat cercetarea din Michigan, a declarat că și cu doar 6% dintre vehiculele din Birmingham conectate la sistemul GM, există suficiente date pentru a ajusta sincronizarea semafoarelor și a îmbunătăți fluxul de trafic.