Schimbarea legată de asigurarea RCA va intra în vigoare în anul 2023 și prevede mai multe chestiuni care îi interesează implicit și pe șoferii din România.
Urmează să fie mărite limitele minime de despăgubire pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, asigurarea RCA, conform unei directive europene. Actul normativ vine și cu alte noutăți legate de asigurările RCA, toate urmând să fie transpuse în legislația României până în decembrie 2023.
Ce spune directiva care a fost adoptată de Uniunea Europeană
Directiva europeană 2.118/2021, care a apărut acum câteva zile în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, trebuie pusă în aplicare la nivelul UE, așadar și în România (prin lege sau ordonanță), începând cu data de 23 decembrie 2023. Documentul vine cu mai multe schimbări la cadrul legal al asigurărilor RCA, pe care le-am detaliat mai jos.
1. Limite minime majorate pentru despăgubirile în caz de accident. Mai precis, pentru vătămările corporale se va stabili o limită minimă de 1,3 milioane de euro pentru fiecare persoană prejudiciată sau de 6,45 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate). Totodată, pentru daunele materiale se va stabili o limită minimă de 1,3 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate). În prezent, România aplică următoarele limite minime: pentru vătămări corporale și decese - 6,07 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate), iar pentru prejudicii materiale - 1,22 milioane de euro pe accident (indiferent de numărul persoanelor prejudiciate).
2. Vor putea să apară comparatoare de prețuri pentru polițele RCA, care să fie certificate de autorități. Mai precis, directiva dispune că fiecare stat membru din UE va putea să certifice asemenea comparatoare. Aplicațiile vor permite oricărei persoane interesate să compare gratuit tarifele și acoperirea polițelor RCA oferite de asigurătorii autorizați. Aplicațiile respective vor trebui să fie independente de asigurători, dar vor funcționa cu informațiile puse la dispoziție de asigurători.
„Polița RCA va putea fi impusă și altor vehicule motorizate”
3. Se vor putea cere daune direct în statul de reședință al păgubitului, atunci când asigurătorul e în insolvență și e stabilit în alt stat UE. Cu alte cuvinte, cel păgubit în România, de exemplu, va putea cere despăgubiri la autoritățile române atunci când asigurătorul celui care a provocat accidentul este în alt stat din UE și e în insolvență. Ulterior, autoritățile de la noi vor cere sumele plătite păgubitului de la autoritățile statului în care este asigurătorul aflat în insolvență.
Totodată, se vor introduce reguli asemănătoare și pentru situația în care accidentul se produce în alt stat decât statul de reședință al păgubitului. Acestea vor fi mecanisme noi de despăgubire, pentru care vor fi necesare acorduri la nivelul UE.
4. Polița RCA va putea fi impusă și altor vehicule motorizate. O altă prevedere interesantă din actul normativ european este cea care va permite statelor membre din UE să instituie obligativitatea poliței RCA pentru vehicule motorizate care acum nu sunt obligate să aibă poliță RCA. Autoritățile europene nu indică în mod expres la ce fel de vehicule se referă, astfel că statele vor avea o marjă largă de apreciere.
5. Asigurarea RCA va rămâne opțională pentru evenimentele sportive, dar va trebui să existe alt tip de asigurare. Se introduce o excepție de la obligația de a avea poliță RCA în cazul vehiculelor folosite la evenimente sportive (raliuri, de exemplu). Totuși, se prevede că, în aceste cazuri, va trebui să existe un instrument alternativ de asigurare. Conform legislației noastre, pentru evenimentele sportive se pot face, opțional, asigurări facultative, conform avocatnet.ro.