"Scenariul" romanesc: filme putine, succese imense

"Scenariul" romanesc: filme putine, succese imense

Anul care tocmai a inceput ramane sub semnul lui „432”, filmul care a facut istorie in 2007.  Desi au aparut numai opt pelicule, a fost cel mai bun an pentru cinematografia autohtona.

Frumoasa poveste a anului 2007 in cinema se prelungeste si in 2008: zilele acestea, Romania isi trimite primul concurent la masa greilor de la Hollywood. Pe 13 ianuarie, cineastul Cristian Mungiu e invitat la ceremonia Globurilor de Aur, cu „4 luni, 3 saptamini si 2 zile” si ramane in carti pentru Oscar, la categoria cel mai bun film strain.

Uluitorul „scenariu” pe care il traieste cinemaul autohton de anul trecut a inceput cu un Palme d’Or la Cannes pentru Mungiu si un trofeu Un Certain Regard post-mortem pentru „California dreamin’ (nesfarsit)”, al lui Cristian Nemescu. Cei doi „Cristian” au scos din anonimat un an in care doar opt filme autohtone si-au facut aparitia pe marile ecrane, din cel putin 12 anuntate.

„Inflatie” de filme in 2008

Ne puteți urmări și pe Google News

„Nu cred ca are rost sa incercam sa ne imaginam cum ar fi fost fara „432”. Exercitiul asta de imaginatie sugereaza ca „432” a fost o intamplare fericita care putea la fel de bine sa nu aiba loc. Dar „432” n-a fost un accident izolat, a fost - din punct de vedere estetic - continuarea si - din punct de vedere al impactului international - culminarea unui elan extrem de puternic care s-a facut simtit in cinematografia romaneasca inca din 2001”, este de parere criticul Andrei Gorzo.

De umbra lui „432” au „fugit” anul trecut ceilalti regizori cu filme deja terminate. Printre ei, Nae Caranfil, cu „Restul e tacere”, si Radu Gabrea, cu „Cocosul decapitat”. Ambii si-au prezentat peliculele la Festivalul de Film Transilvania - TIFF, in iunie, dar si-au amanat premierele pentru primavara lui 2008. „Sunt mult prea putine titluri iesite pe ecrane. Unele au fost puse la pastrare pentru 2008. Oare de ce?”, remarca Irina-Margareta Nistor.

Prin urmare, anul acesta se asteapta o „inflatie” de pelicule autohtone. Pe langa titlurile amintite, ar trebui sa vedem pe ecrane, printre altele, „Supravietuitorul” lui Sergiu Nicolaescu, „Weekend cu mama”, in regia lui Stere Gulea, noul lungmetraj al lui Radu Muntean - „Boogie”, cel al lui Catalin Mitulescu, „Un balon in forma de inima”, primul film al lui Horatiu Malaele, „Nunta muta”, sau „Legiunea straina”, al lui Mircea Daneliuc.

Mungiu l-a intrecut pe „Harry Potter”

Paradoxul „sali putine, filme putine, distinctii supreme” a fost mai evident ca niciodata si pentru presa internationala, care a detaliat problema cinematografiei romanesti. Romanii tin insa cu dintii de micile lor paradoxuri, dupa cum o arata box-office-ul local: oricate premii ar fi adunat Mungiu, nu se poate „lua la tranta” cu „Piratii din Caraibe” sau „Shrek”.

A treia parte a seriei „Piratilor” sta in fruntea clasamentului pe 2007 - realizat de Agentia Champions, pana pe 16 decembrie - cu 92.755 de spectatori, urmat de „Shrek al treilea” (76.345). Pe locul patru vine si cel mai premiat film romanesc, „432”, cu 70.953 de platitori de bilete.

Daca n-ar fi fost caravana prin 15 orase fara cinematografe, numaratoarea s-ar fi oprit undeva la 50.000. Procentual, pelicula de Palme d’Or n-a strans mai mult de 28a din audienta pe care a inregistrat-o „Garcea si oltenii” (2002), cel mai vizionat film romanesc dupa 2000, cu 251.000 de spectatori.

Doar trei titluri de vazut

Spre deosebire de 2006, cand din 12 premiere autohtone se putea incropi lejer un „top five” al celor mai bune productii, pentru 2007 un asemenea clasament e aproape imposibil. „In 2006, am avut doua filme foarte bune, „Hartia va fi albastra” si „A fost sau n-a fost?”, si inca doua OK: „Legaturi bolnavicioase” si „Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”É Anul acesta nu am avut filme OK!”, subliniaza Alex Leo Serban.

Dintre cele opt premiere romanesti, doar trei merita mentionate, glasuiesc unanim criticii. La filmele lui Mungiu si Nemescu se adauga documentarul „Razboi pe calea undelor”, al lui Alexandru Solomon.

„Din pacate, in rest sunt filme care ar fi trebuit sa fie senzationale, dar n-au fost decat dezamagiri si justificari uneori urmate de contestari agresive ale oricarei critici aduse”, accentueaza criticul Irina Nistor. Si aici intra „Ticalosii”, in regia lui Serban Marinescu, „Logodnicii din America”, in regia lui Nicolae Margineanu, „Dupa ea”, al Cristinei Ionescu, si „Ingerul necesar”, al lui Gheorghe Preda.

O a opta premiera ar fi „O scurta poveste a filmului romanesc de animatie de la inceputuri pana la 1990”, de Radu Igazs‡g, care a iesit insa din calculele tuturor, deoarece a rulat aproape neobservat, intr-un singur cinematograf. „Batalie” In box-office. Seria de succes cu Johnny Depp („Piratii din Caraibe”) si filmul de Palme d’Or cu Laura Vasiliu concureaza in clasamentul productiilor din 2007

RECORD

Hollywoodul „creste sanatos”

La sfarsitul lui 2007, Hollywoodul a numarat bani frumosi, mai exact 9,7 miliarde de dolari numai din incasarile in America de Nord, o suma-record. Potrivit Reuters, meritul depasirii recordului anterior, de 9,45 miliarde (2004), le revine „hiturilor” din sezonul de iarna, ca „Legenda vie”, un thriller cu Will Smith, „Alvin si veveritele” sau „Comoara Nationala: Cartea Secretelor”, cu Nicolas Cage.

Francizele lansate in vara si-au facut constiincios datoria si au contribuit cu 4 miliarde de dolari la bunastarea Hollywoodului. Continuarile seriilor „Piratii din Caraibe”, „Shrek”, „Spider-Man” au incasat cate 100 de milioane de dolari fiecare numai in primul weekend. Recordul la incasari in afara Americii il detin „Piratii din Caraibe: La capatul lumii”, cu 655 de milioane de dolari din bilete.

„Calitatea blockbusterurilor hollywoodiene din vara trecuta - „Spider-Man 3”, „Shrek 3”, „Piratii 3”, „Transformers” - a fost mai proasta ca niciodata, singurele exceptii fiind „The Bourne Ultimatum” (care a fost chiar bun), „Die Hard 4” (care n-a fost bun, dar a fost mai mult sau mai putin ceea ce trebuia sa fie), „Familia Simpson” (care a fost la fel de buna ca pe micul ecran) si, bineinteles, „Ratatouille” (care trebuie considerat un miracol)”, rezuma criticul Andrei Gorzo.