Scandalul parcărilor „în leasing“: primăria face un pas înapoi
- Adam Popescu
- 20 ianuarie 2009, 09:11
Consilierii Capitalei admit că au votat fără să calculeze consecinţele şi promit că, săptămâna viitoare, vor modifica hotărârea care interzice parcarea maşinilor de serviciu în faţa blocului.
Mii de şoferi se îmbulzesc la sediile ADP ale sectoarelor, ca să-şi înnoiască contractele pentru locurile de parcare de reşedinţă. Ghinioniştii care aveau maşini în leasing sau de serviciu au făcut însă cale-ntoarsă, din cauza unei strategii adoptate în martie 2008 de Primăria Capitalei, care le interzice închirierea locurilor din preajma locuinţei.
De această anomalie au aflat, tot ieri, şi consilierii Capitalei (care au votat această strategie), citind articolul publicat în ediţia EVZ de Bucureşti. Preşedintele acestora, PDL-istul Călin Murg, a admis pentru EVZ că atunci când au votat acest act nu s-au gândit că vor lovi în instituţia leasingului. El spune că va discuta cu comisia de transporturi şi cu cea juridică să modifice strategia în şedinţa de consiliu de săptămâna viitoare.
Pro şi contra Sediul ADP Sector 5 a fost asaltat ieri de mai multe sute de oameni, care au stat cu orele la coadă să închirieze un loc de parcare. Mulţi dintre ei au părăsit revoltaţi clădirea, după ce au aflat că nu-şi vor putea asigura un loc lângă bloc doar pentru că şi-au luat maşina în leasing.
De partea cealaltă, unii se declarau mulţumiţi. „În parcarea mea sunt şi maşini cu număr de Cluj, iar una are număr rusesc. De-asta nu avem loc“, îşi apără altul „glia“ din faţa blocului.
Noile reglementări ale primăriei prevăd şi faptul că persoanele care au mai multe maşini nu vor putea închiria loc decât pentru una.
„Sunt şi cazuri în care maşina e cumpărată în leasing, dar pe talon sunt trecute numele utilizatorului şi datele din buletin, dovedind că acolo e domiciliul şi atunci are dreptul la parcare“, explică o funcţionară de la ADP. Potrivit acesteia, aproape trei sferturi dintre foştii chiriaşi ai parcărilor de reşedinţă din sectorul 5 nu vor mai putea să-şi asigure anul acesta un loc, dacă primăria nu schimbă decizia. Pe lângă bucureştenii cu maşini luate în leasing, măsura îi loveşte şi pe cei care locuiesc şi muncesc în Capitală, dar nu au buletin de Bucureşti. Oprescu vrea parcaje etajate
Întrebat şi el ce părere are despre actul normativ emis de consilieri în mandatul trecut, primarul Sorin Oprescu a apreciat că „nu e corect“ şi a spus că „o variantă de rezolvare a situaţiei ar fi ca în consiliu să se aprobe acele parcaje de reşedinţă supraetajate dintre blocuri, pe care le-am propus, astfel încât în ele să aibă loc toţi, şi cei cu maşini în leasing“. SOLUŢIE EXTREMĂ
Firma de leasing să schimbe talonul
Dacă municipalitatea nu va reveni la hotărârea ce i-a pus pe jar pe şoferi, firmele de leasing au găsit o soluţie. „Până în 2007, taloanele maşinilor achiziţionate prin leasing nu specificau utilizatorul. În actele vechi, societatea de leasing reprezintă atât proprietarul, cât şi utilizatorul. În taloanele emise după data de 1 ianuarie 2007, solicitanţii leasingului sunt trecuţi ca utilizatori“, a explicat Loredana Popa, purtător de cuvânt al Raiffeisen Leasing.
Potrivit acesteia, persoanele care şi-au achiziţionat maşini în leasing înainte de 1 ianuarie 2007 şi ale căror date personale nu apar în actul automobilului îşi pot modifica talonul printr-o cerere adresată societăţii de leasing. Firma, ca proprietar, poate solicita mai departe schimbarea documentului la Poliţia Rutieră.
PROIECT„Faptul că, la o anumită dată, formularea folosită în talon s-a modificat, nu schimbă cu nimic drepturile aferente celor care şi-au înmatriculat automobilul înainte de 2007, iar decizia Primăriei ţine de o necunoaştere a legislaţiei“, e de părere şi Adriana Ahciarliu, din partea Asociaţiei Societăţilor Financiare din România. Ea crede că bucureştenii nu se vor înghesui totuşi să-şi modifice talonul maşinii doar ca să închirieze un loc de parcare, în condiţiile în care procedura necesită şi timp, şi bani.
Ploieştiul calcă pe urmele Bucureştiului În ultima vineri a acestei luni, consilierii locali ploieşteni vor discuta un proiect similar. „Parcarea autovehiculelor agenţilor economici va fi permisă doar la sediul acestora, precum şi în parcă rile special amenajate cu plată“, spune Nicolae Nan, directorul Direcţiei Mobilitate şi Trafic Urban din cadrul Primăriei Ploieşti. În forma actuală, proiectul împinge în afara legii chiar autorităţile locale. Chiar şi maşinile poliţiei rutiere trebuie să plătească parcarea, în centru, dacă nu sunt în misiune. Şi musafirii pot primi amenzi de 100-200 de lei, dacă sunt reclamaţi. (Marius Nica)