Afară din țară! Aici e Opera Naţională a României!”, au strigat marţi seara mai mulţi angajaţi ai Operei Naţionale din Bucureşti. Deşi afirmaţiile acestora adresate unor valori internaţionale ale baletului au trecut graniţele ţării, spiritele rămân încinse printre angajaţi, care s-au împărţit în două tabere. Pe de o parte, susţinătorii Alinei Cojocaru, primbalerină, şi ai lui Johan Kobborg, logodnicul său, balerin şi coregraf la Opera Română din Bucureşti, au decis să demisioneze în bloc. De cealaltă parte sunt balerinii români care speră să-şi rezolve problemele financiare cu ocazia declanşării scandalului. Cu lacrimi în ochi, balerina dorea cu orice preţ să nu fie crezute acuzaţiile denigratoare ale co legilor români. Ea a postat pe diferite reţele de socializare mai multe mesaje, unul adresându- i-se direct premierului Dacian Cioloş. Balerina a anunţat că nici ea, nici logodnicul ei nu vor mai urca pe scena ONB. Lor li s-au alăturat alţi 30 de balerini care vor să părăsească instituţia. Printre aceştia s-au aflat balerina Marina Minoiu şi balerinul australian Liam Morris.

Miza conflictului: banii

Johan Kobborg, numit coordonator al baletului Operei în 2013, a demisionat marți, în urma unui conflict cu dirijorul Tiberiu Soare, care este din 4 aprilie director interimar al Operei Naționale București. Kobborg ameninţa încă de săptămâna trecută să demisioneze după ce Tiberiu Soare a vrut să-i scoată de pe site titulatura de „director artistic al baletului”, pe motiv că funcţia nu există în acte. Mai mult, Tiberiu Soare a insinuat că Johan Kobborg ar fi folosit corpul de balet „în scop personal” şi că ar fi dispărut o sumă de bani strânsă la o gală caritabilă susţinută la New York. „Ei spuneau că merg acolo pentru a strânge fonduri pentru următoarele premiere de balet. Inutil să vă spun că acei bani nu au intrat în niciun fel de evidenţă a ONB sau a Ministerului Culturii”, a declarat public Tiberiu Soare. În plus, angajaţii Operei îi reproşează lui Kobborg că şi-a văzut propriul interes, să aibă un salariu mare, şi nu i-a păsat de câştigurile lor. „Drepturile balerinilor sunt încălcate şi salariile tăiate”, a declarat pentru EVZ balerinul Gabriel Luca. În replică, ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, afirmă că vrea ca balerinii străini să rămână în ţară şi că va găsi soluţii de stingere a conflictului. Premierul Dacian Cioloş i-a transmis chiar nişte sfaturi sincere balerinei.

Vlad Alexandrescu vrea să-i menţină pe balerinii de talie internațională la Opera din București

„Mă distanţez de afirmaţiile cu tentă naţionalistă, xenofobe şi antieuropene, care au circulat în spaţiul public în ultimele zile, declanşate în urma tensiunilor de la Opera Naţională Bucureşti. Aceste afirmaţii nu sunt reprezentative nici pentru echipa actuală a Ministerului Culturii, nici pentru sistemul creativ din România. Ministerul Culturii ţine să continue colaborarea cu Alina Cojocaru şi Johan Kobborg care au adus o contribuţie artistică remarcabilă pe plan internaţional. (…) S-a stabilit ca în următoarele zile să aibă loc întâlniri cu toţi partenerii instituţionali şi cu toate părţile implicate în acest proces, pentru găsirea unor soluţii adecvate”, se spune în comunicatul Ministerului Culturii.

Dacian Cioloș răspunde „sincer”

„Cred că Opera Națională are nevoie de artiști și de spectacole de valoare. Sunt sigur că putem să ne respectăm valorile, așa cum putem să respectăm un artist sau un act artistic remarcabil, fie că vine din România sau din altă parte. Performanța trebuie apreciată indiferent de unde vine. Suntem mândri când performerii români sunt recunoscuți în afară și de aceea respectăm orice performanță și în țara noastră, obținută de orice artist. E datoria noastră ca administratori să facem aceste lucruri posibile. Însă dincolo de orice puncte de vedere administrative diferite, discursul xenofob nu-și are locul într-o Românie care se dorește deschisă spre lume. Sper ca în urma dialogului de azi (care va continua în zilele următoare) cu ministrul Culturii Vlad Alexandrescu să fie găsită o soluție pentru situația de la Operă. De asemenea, cred și că fiecare dintre noi poate genera schimbarea. Ca agronom știu că pentru ca o sămânță a schimbării să încolțească, pământul trebuie bine pregătit, afânat, udat, câteodată poate chiar cu lacrimi. Noi alegem însă dacă acele lacrimi pot fi de regret sau de speranță”, i-a transmis Dacian Cioloş balerinei Alina Cojocaru.