Oamenii din orchestră sunt nemulțumiți de felul cum este tratată creația lui George Enescu, dar și artiștii care participă la spectacolele cu „Oedipe”, din cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”.

Protestul a fost adus la cunoștința conducerii Operei, iar mesajul este adresat spectatorilor: „(…) Artiștii din orchestra Operei Naționale București (ONB – n.r.) vor organiza o grevă japoneză la reprezentațiile de vineri și duminică ale operei «Oedipe ».(…) Doamnelor și Domnilor, Onorat Public (…) Acest protest este cauzat de faptul că spectacolele cu opera «Oedipe», de George Enescu, sunt programate încadrate în programul Festivalului Internațional «George Enescu» 2015, la categoria «alte evenimente», fără a beneficia de interesul televiziunilor care preiau toate celelalte manifestări artistice. Acest fapt se repetă, constant, de trei ediții. Suntem singurul teatru de operă din țară care pune în scenă capodopera enesciană, prin urmare considerăm că este o desconsiderare atât la adresa creației compozitorului, adică a operei «Oedipe», cât și la adresa colectivelor artistice ale Operei Naționale București.”

Reprezentațiile „Oedipe” sunt programate astăzi, 18 septembrie, la ora 18.30, și duminică, 20 septembrie, tot la 18.30, la Opera Națională București. „Oedipe” se desfășoară sub bagheta dirijorului Leon Hussain, în regia Andei Tăbăcaru-Hogea. Scenografia este semnată Viorica Petrovici, iar coregrafia este realizată de Răzvan Mazilu.

Artiștii nu sunt plătiți

Surse apropiate instrumentiștilor, care au dorit să-și păstreze anonimatul, ne-au declarat că, la „desconsiderarea operei lui Enescu, se adaugă faptul că artiștii, respectiv oamenii din orchestră sunt nemulțumiți și de faptul că nu sunt plătiți pentru prestația din cadrul Festivalului”. Alți artiști români sunt plătiți, dar cei de la Opera Națională, nu.

Pe de altă parte, de data aceasta surse din orchestră ne-au declarat că este adevărat că artiștii nu sunt plătiți, dar protestul lor se îndreaptă, în primul rând, față de poziționarea nedreaptă a Operei și a spectacolului „Oedipe”, la categoria „Alte evenimente”, în cadrul festivalului.

Instrumentiștii… nu cer bani

Surse din Orchestra ONB ne-au declarat: „Chestia cu plata nu e pusă în relief nicicum. Este vorba doar despre dezinteresul vizavi de munca noastră, care este la o capacitate maximă. Normal că în momentul în care ar exista interesul preluării de către o televiziune altfel ar sta lucrurile. Din dezinteres rezultă realitatea. Dacă ar exista un interes mai mare s-ar rezolva inclusiv partea financiară. Ceea ce se întâmplă este o responsabilitate a conducerii, nu a Artexim. Artexim este o altă entitate cu care se putea negocia pentru mai multe aspecte. Protestul nu este făcut de sindicat. Nu e nimic agresiv”, a mai completat sursa citată. Sindicatul și conducerea Operei nu au dorit să reacționeze față de această situație.

Artexim plătește drepturi de autor

Director Artexim, Directorul executiv al Festivalului Internațional „George Enescu”, Mihai Constantinescu, ne-a declarat că la această ediție, ONB trebuia să vină cu trei lucrări, dar, în cele din urmă, a rămas doar cu „Oedipe”. „Care este o montare veche, de acum câțiva ani, pentru care nu am avut distribuția decât cu foarte puțin timp înainte. La un moment dat, discutând cu domnul Holender, chiar s-a pus problema să anulăm. Interesul nostru era să fie o producție nouă, nu una veche. Opera și-a făcut aceste producții separat de festival, era în organizarea Operei, nu avea tangență cu noi”, a spus Mihai Constantinescu.

Dirijorul Leon Hussain primește onorariul de la Festival, pentru că este invitat. De ce nu sunt plătiți artiștii? Artiștii ar fi putut fi plătiți dacă această producție ar fi fost preluată de televiziuni, în baza unui contract de cesionare de drepturi de autor. Dar nu s-a arătat nimeni interesat.

Contracte

„Aceste activități desfă șurate de orchestrele românești sunt în cadrul normei lor de activitate. Noi plătim cesionarea drepturilor în momentul în care se televizează sau se înregistrează. Avem un contract cu televiziunea și cu radioul prin care ne obligăm să plătim aceste drepturi, în schimbul parteneriatului, care presupune că ei ne dau publicitate și toate cele legate de contractul de parteneriat. Cei care sunt înregistrați sunt plătiți”, spune Mihai Constantinescu, directorul Artexim.

Pe de altă parte, atât reprezentantul Artexim, cât și orchestra recunosc faptul că atunci când au fost spectacole noi și au fost preluate, artiștii de la Operă au fost plătiți.

De data aceasta „Nimeni nu a fost interesat să preia spectacolul, care este și în reluare și pentru care nimeni nu a putut să ne garanteze dacă este un spectacol de preluat sau nu. Revin: nu este vorba de contracte de prestări servicii, ci de drepturi de autor”.

Discuțiile în ceea ce privește rolul ONB în cadrul festivalului au avut loc în primăvară, de față fiind Ioan Holender și Răzvan Dincă, fostul director al ONB.

Totuși, dacă această problemă este mai veche, de ce au reacționat artiștii acum? Mihai Constantinescu crede că „E momentul în care se vede. Este o posibilitate de a fi băgați mai mult în seamă, dar… Vreau să vă spun că acest «Oedipe» a fost o decizie de ultim moment”.

În ceea ce privește categoria „Alte evenimente” „Sunt și concertele din țară, pentru care nu plătim nimic, mai este și Piața Festivalului. «Alte evenimente» nu înseamnă ceva ce nu este băgat în seamă. Depinde și de calitatea producției… Și mai amintesc că această montare a mai fost văzută în alte două ediții ale Festivalului. Dacă televiziunea și radioul nu vin să înregistreze, eu nu pot să plătesc pentru ceva…”, adaugă Mihai Constantinescu.