Scandal în energie. ANRE acuză o manipulare a prețurilor. Furnizorii obțineau mai mulți bani de la Guvern

Scandal în energie. ANRE acuză o manipulare a prețurilor. Furnizorii obțineau mai mulți bani de la GuvernSursa foto: EVZ

Mai multe companii care furnizează energie electrică au intrat în vizorul ANRE după ce au apelat la diferite scheme prin care să obțină sume mai mari în baza mecanismului de plafonare şi compensare a facturilor pentru susținerea consumatorilor. O verificare a tranzacțiilor din această perioadă arată că anumiți furnizori au majorat artificial de livrare către populație pentru a obține mai mulți bani de la guvern. În aceste condiții au fost demarate investigații existând suspiciuni de manipulare a pieței, conform reglementărilor Uniunii Europene.

O serie e verificări ale ANRE au dat la iveală practici dubioase ale unor furnizori de energie electrică. Aceștia au majorat artificial prețurile, conform informațiilor dintr-un document ANRE, pentru a-și spori profiturile.

„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt - săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, a transmis ANRE în documentul pe care l-a dat publicității.

Reprezentanții ANRE suspectează furnizorii care au recurs la aceste tranzacții, în scopul majorării artificiale a prețurilor, de posibilă manipulare a pieței. În acest sens, ANRE a demarat mai multe investigații pentru clarificarea situației.

Sursa foto: arhiva EVZ

Schema prin care compensările se acordau de două ori

Conform sursei citate, furnizorii au apelat și la alte modalităţi de creştere artificială a sumelor decontate prin „excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)”.

Astfel, începând cu luna februarie, a anului 2022, când s-au acordat compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali. Aceștia au declarat ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai altor furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. Practic, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

ANRE a primit, până la data de 6 iunie 2022, un număr de 239 de cereri de decontare de la 65 de furnizori. Dintre acestea, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022. Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.