Un Raport al Curţii de Conturi mai arată că suma plătită de stat pentru întregul program de acordare a venitului minim garantat a fost mai mare în 2016 cu 146 milioane de lei faţă de 2015. Ieri, Evenimentul zilei a prezentat o radiografie a „fenomenului” asistaţilor sociali pe 2017.
Suma plătită de stat pentru venitul minim garantat a fost în 2016 de 815 milioane lei, în creştere cu 20% faţă de anul precedent şi 23% în comparaţie cu 2014. Iar de suma plătită pentru întregul program de acordare a venitului minim garantat (ajutor social, contribuţii pentru asigurările de sănătate şi asigurarea obligatorie a locuinţelor) a fost, în 2016, de 863 milioane de lei, mai mare cu 146 milioane (20%) decât în 2015. Tot în 2016, 273.337 de familii au primit lunar alocaţia pentru susţinerea familiei, totalul fiind de 526 milioane de lei. Datele apar într-un Raport al Curţii de Conturi care a realizat un audit al sistemului de beneficii de asistenţă socială, urmărind modul de utilizare a fondurilor publice acordate pentru alocaţia de stat pentru copii, indemnizaţia pentru creşerea copilului, venitul minim garantat şi alocaţia pentru susţinerea familiei.
80.000 de familii încasează venit minim garantat de peste cinci ani
Numărul de familii beneficiare de ajutor social a crescut în perioada 2011-2016 de la 186.704 la 244.814, adică cu 24% sau circa 10.000 pe an. Peste jumătate din familiile beneficiare de venit minim garantat sunt în plată între trei şi cinci ani, iar o treime din acestea figurează ca titular a acestui drept de peste cinci ani. În această perioadă, în fiecare an, circa 2% din persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de venit minim garantat ar fi putut ocupa unul din locurile de muncă disponibile pentru muncitori necalificaţi, având în vedere nivelul redus de pregătire profesională al acestora. Asta ar fi însemnat ocuparea, în 2016, a unui număr de 8.099 de locuri de muncă vacante, ceea ce ar fi însemnat economii la bugetul de stat de 28.454 mii lei, precum şi venituri suplimentare la bugetul general consolidate de 61.583 mii lei. Legea spune că persoanele beneficiare de ajutor social au obligaţia să fie înregistrate la agenţiile de şomaj ca persoane apte în căutarea unui loc de muncă.
Nu recuperezi şi câştigi
Recuperarea sumelor până în 40 de lei alocate necuvenit ca beneficii de asistenţă socială (ajutorul de incluziune, alocaţia pentru familia cu copii şi suplimentul de locuire) nu se justifică având în vedere costurile, a constat curtea de Conturi. În 2016, debitele stabilite pentru Asistenţa socială au fost de 20.885 mii lei aferente unui număr de 31.010 beneficiari. Din acestea 3.737 aveau o valoare sub 40 de lei, reprezentând 55 mii lei. Pentru recuperarea acestora din urmă s-au cheltuit 201 mii lei, de 3,6 ori mai mult decât suma recuperată. Neurmărirea acestor debite sub 40 de lei ar fi făcut economii la bugetul de stat de 146 mii lei.
Liberalizarea indemnizaţiei pentru creşterea copiilor a dus la scăderea natalităţii
Eliminarea plafonului maxim privind indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor de 3.400 de lei, de la 1 iulie 2016, nu a dus la creşterea natalităţii, deoarece numărul total al copiilor născuţi în 2016 a fost de 192.667 copii, în scădere cu circa 3% faţă de 2015, când au fost 198.745 nou născuţi. În 2017, indemnizaţia a fost limitată la 8.500 de lei.