După mai bine de o lună și jumătate în care învățământul preuniversitar a fost pur și simplu abandonat, zilele acestea s-au stabilit datele de începere a testelor scrise pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, 15, respectiv 22 iunie. Fără a se mai ține cont de elevii care, fără acces la internet și mijloace digitale, sunt rupți total de școală.
În acest context tulbure, campania inițiată de oamenii inimoși de la asociația Narada, care au creat o platformă online unde se strâng bani pentru sprijinirea profesorilor și copiilor fără mijloace materiale, este binevenită.
De remarcat că în ultimele cinci săptămâni, agregatorul de nevoi dedicat profesorilor a primit aplicații de la aproape 1.500 de cadre didactice, prin formularul aflat la adresa https://narada.ro/reactie-pentru-educatie/profesori/.
E nevoie de profesori-ghizi
După ce a reușit deja să ducă tablete și cele necesare studiului la copii din medii defavorizate sau către profesori care s-au înscris în platformă, echipa Narada și comunitatea sa de 100 de voluntari își intensifică acum misiunea de a uni mediul privat cu cel educațional, mai ales că în noul context al digitalizării învățământului elevii au nevoie de profesori care să îi ghideze, nu de profesori care să le împărtășească informații la care și ei au acces oricând.
Totodată, pentru zona urbană, trecerea de la educație tradițională la cea digitală poate fi mai ușoară datorită existenței unor resurse materiale, însă educația digitală poate fi la fel de eficientă pentru mediul rural în cazul în care există tehnologia necesară.
Cifre îngrijorătoare
Iată cum arată în cifre primele statistici înregistrate în platforma dedicată (rezultate live aici: Reacțiepentrueducațierezultate):
• Un total de 1.475 de profesori din toată țara au completat formularul de nevoi.
• Cei 1.475 de profesori din agregator au 136.981 de elevi și au exprimat nevoi urgente pentru 21.068 de elevi (adică 15,4% din total), care nu se pot conecta la educația digitală fie pentru că nu au conexiune la internet, fie device-uri, fie ambele.
• 10.372 de elevi au nevoie de acces la internet, ceea ce înseamnă 7,5% din total. • 136 de profesori au nevoie de device-uri pentru folosința proprie, deci între 9% - 10% dintre profesorii care au completat formularul.
407 cadre didactice au nevoie de lecții!
• Păstrând raportul eșantionului din agregator, raportat la populația totală școlară și excluzând unitățile școlare din medii nedefavorizate, Narada estimează aproximativ 300.000 de copii deconectați de la educație în acest moment, fie din cauza lipsei de acces la internet, fie pentru că nu au minimum un device prin care să se conecteze.
• 407 profesori (27%) declară că au nevoie de ajutor din partea unui voluntar Narada pentru a se familiariza cu platformele digitale. • 154 profesori au nevoie de licențe software pentru ei și elevii lor, astfel încât să își poată continua activitatea în mediul digital.
• Contribuțiile financiare din agregator sunt între 100 – 900 lei, cu o medie de 300 lei per donator. Sunt binevenite în continuare donațiile de orice valoare. • Județele în care au fost completate cele mai multe formulare și e nivelul cel mai mare de necesități sunt Iași, Galați, Dolj, Olt, Covasna, Constanța.
Apel la implicare
Formularul de nevoi pentru profesori funcționează ca un instrument de crowdfunding, adică facilitează implicarea comunității locale pentru profesorii, copiii și școlile din mediile vulnerabile în această perioadă de salt al educației în mediul digital.
De exemplu, Cristian Petrescu, învățător Teach for Romania în Rudeni Chitila, și-a finanțat prin platformă nevoia din procesul de educație cu un buget de aproximativ 1.400 euro, la care se adaugă o donație extra de 93 de tablete de la o companie. Totul în doar câteva zile de promovare a paginii sale din agregator.
Învățătorul care și-a echipat elevii cu tablete
Via platforma naradiană de crowdfunding pentru profesori, Cristian Petrescu a făcut astfel încât copiii lui să aibă tablete și toate cele necesare pentru educația digitală. Folosind formularul de nevoi alocat profesorilor și ulterior promovând pagina sa cu necesități, nu doar că și-a atins targetul, dar l-a și depășit cu 300% datorită unei alte donații primite din partea unei companii.
Au urmat apoi două zile întregi de inițializat tablete, instalat aplicații și ulterior livrarea din poartă în poartă, operațiuni de care s-a ocupat echipa Narada.
Vrei să dai o mână de ajutor?
Astfel, cine dorește să contribuie poate: • să distribuie formularul și să asiste profesorii din medii defavorizate în completarea lui. Înscrierea în formular nu echivalează cu certitudinea finanțării cazului, care depinde în continuare de eficiența cu care profesorul își promovează aplicația în comunitate, în grupul de părinți și pe canalele sale de social-media.
• să aleagă unul din cazurile profesorilor înscriși pe platformă și să contribuie financiar sau cu device-uri. Alegerea cazurilor se face apăsând pe județul de pe harta în care se dorește a se face contribuția, ulterior alegând aplicația profesorului pe care dorește să îl sprijine și apoi contribuind material prin mijloacele disponibile pe pagina cazului.
Repere
• să promoveze pe canalele proprii de social media, dar și prin alte mijloace în propria comunitate paginile profesorilor pe care dorește să îi ajute, astfel încât să atragă și alte persoane din comunitate care doresc să contribuie.
• Să redirecționeze resurse existente în mediul de business pentru susținerea proiectului, dar și pentru achizițiile directe către profesori.