Rugămintea unei mame către profesori: ,,Nu-i lăsaţi pe Eminescu sau Creangă să dispară de la şcoală”

Rugămintea unei mame către profesori: ,,Nu-i lăsaţi pe Eminescu sau Creangă să dispară de la şcoală”

Dezbaterea publică cu privire la noua programă şcolară pe care o vor avea elevii de gimnaziu a ajuns la final, dar fără concluzii bine conturate. Propunerile venite de la Ministerul Educaţiei au stârnit controverse, cea mai importantă: marii autori români nu mai sunt prioritari în manualele elevilor

Începutul acestei săptămâni a fost marcat de o linişte apăsătoare cauzată, cel mai probabil, de modul în care oficialii au adus la cunoştinţă modificările pe care le pregătesc pentru cei mici. Ascunsă în documente greu de parcurs, reforma în educaţie reduce orele de limba şi literatură română şi îi face aproape anonimi pe Caragiale, Creangă sau Eminescu.

Au apărut deja noile auxiliare

Intenţia mai marilor de la Minister poate fi mai uşor ,,de citit” după ce un auxiliar pentru clasa a V-a a, scris de Florin Bican, a început să fie distribuit, încă din toamna trecută, în cam toate şcolile. Acesta a fost prezentat ca fiind în conformitate cu noua programă şcolară, cu toate că aceasta nu era publicată la data apariţiei cărţii. În acest nou material distribuit elevilor, literatura străină este masiv reprezentată prin texte ca: Insula delfinilor albaștri a lui Scott O’Dell, Cum a furat Grinch Crăciunul de Dahl sau Micuțul Nicolas de Sempé- Goscinny. Dacă autorul a fost darnic cu străinii, autorii noştri fundamentali au fost limitaţi la doar câteva pagini.

,,Ne pierdem puterea ca neam”

Georgiana Ilie are o fetiţă elevă în clasa a VI-a şi a urmărit cu atenţie propunerile aleşilor. „Faptul că îi pierdem din vedere pe autorii canonici ar putea avea efecte inimaginabile. Sper din suflet, mai mult, îi rog pe profesori să regleze această problemă la ore. Nu-i lăsaţi, măcar dumnevoastră, pe Eminescu sau Creangă să dispară de la şcoală. Nu cred că este benefic pentru noi să nu ne cunoaştem originile. Ne pierdem puterea ca neam. Literatura străină este foarte bună de studiat, dar trebuie să avem fundamente solide şi ne cunoaştem identitatea culturală, abia apoi să o asimilăm sau să o aprofundăm pe cea de dincolo de graniţe”, transmite îngrijorată mama elevei.

„Lectura e o alegere personală”

Ştefan Vlaston, specialist în educaţie, subliniază că există şi alte mari probleme care nu sunt cuprinse în reformă. „Lectura este o alegere personală. Realitatea este că elevii nu mai citesc, se rezumă la referate copiate de pe site-uri. Ştiu că o greşeală este că la liceu nu se mai face gramatică şi că nu punem accent pe partea practică. Accentul trebuie pus pe comunicare”.