"Românul e fudul, mănâncă bine, se îmbracă mai bine, nu e nicio criză"

Deşi studiile recente arată că aproape jumătate dintre români vor reduce cheltuielile cu îmbrăcămintea, iar domeniul textil este unul dintre cele mai lovite de disponibilizări, producătorii autohtoni văd, deocamdată, viaţa în roz.

Responsabilii celor câtorva sute de firme de confecţii, prezenţi zilele acestea la Mamaia, la Târgul naţional de îmbră căminte şi încălţăminte, sunt încă optimişti pentru că nu duc lipsă de cumpărători. „Noi, producătorii autohtoni, nu suntem deloc afectaţi“

Clienţii, la fel de mulţi ca şi în anii trecuţi, vor să-şi facă provizii ieftine pentru cadourile de Sărbători şi nimeni nu pare să-şi facă probleme cu recesiunea. Pe la standuri se discută deja despre petrecerea de Revelion. „Ce criză, noi producătorii autohtoni nu suntem deloc afectaţi, poate cei care aduc marfă din China, nici nu s-a deschis bine târgul că am şi fost asaltaţi de cumpărători“, se laudă, relaxat, un producător de haine din Târgu-Mureş, în timp ce ia 350 lei de la o pensionară elegantă. Soţul femeii ne mărturiseşte că de obicei se îmbracă de la târg, că este mai ieftin. Un marochiner din Oradea, Marcel Birta, admite că numărul cumpărătorilor a început să scadă, dar subliniază: „Criza nu a ajuns încă la noi, numai mental, indusă de televizor. O să fie poate peste o jumătate de an“. Snobismul este încă în floare

Nimeni nu pleacă de la târg cu sacoşa goală. Mulţi cumpărători constată că aici preţurile nu sunt totuşi prea mici, dar tot îşi cumpără câte o cămaşă cu 30 de lei sau două cu 50 de lei, o pereche de pantofi din piele cu 135 de lei sau o poşetă „cadou pentru soţie“, de 100 de lei. „Românul e un pic mai fudul, vrea să arate că mănâncă mai bine, se îmbracă mai bine, are mai multe mofturi la îmbrăcăminte, chiar dacă este criză“, explică un bărbat care a muncit 10 ani în străinătate.

„Românii au şi aşa un stil, ei, şi ce, am trecut prin multe, trecem noi şi de criza asta, de ce să nu ne îmbrăcăm, să ne plimbăm, să petrecem de Revelion, să facem cumpărături, LCD-uri, plasme, să vadă vecinii, avem asemenea snobisme şi mai ales Constanţa se înscrie în obiceiurile astea“, spune Florentina Boariu, o cumpărătoare amuzată.

Deşi sunt conştienţi că se caută marfă mai ieftină, şi calitatea trece pe locul doi, comercianţii sunt optimişti.

Citiţi şi: Baltazar: „Măsurile lui Tăriceanu nu ne feresc de criză“

Încă o zi „fierbinte“ pentru angajaţi