În acelaşi timp, procentul celor care intenţionează să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14 la 25%, potrivit studiului Observatorul Cetelem, realizat de Cetelem, companie de credite de consum, în parteneriat cu compania de studii şi consultanţă BIPE.

Studiul îndică faptul că în acets an consumatorii europeni rămân pesimişti, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile.

În ciuda crizei, circa 39% dintre românii chestionaţi se declară satisfăcuţi sau foarte satisfăcuţi de situaţia lor.

Principalele preocupari ale românilor sunt legate de îmbunătăţirea sau menţinerea standardelor de viaţă (71%) şi asigurarea unei educaţii bune pentru copiii lor (71%). Românii şi polonezii se menţin pe un loc fruntaş în rândul europenilor care vor să-şi majoreze cheltuielile în 2012.

“Alegerile românilor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare îndreptându-se spre sprijinirea copiilor, fie că vorbim de investiţia în educaţia acestora, fie că ne referim la alte cheltuieli pentru copii", a declarat Gilles Zeitoun, Director General al Cetelem IFN.

Ce vor să facă românii cu banii

Întrebaţi pe ce ar prefera să chestuiască banii, românii au dat aproximativ aceleaşi răspunsuri ca anul trecut. Pe un loc fruntaş se situează în continuare vacanţele (50%), în scădere cu 5 puncte procentuale faţă de 2011, urmate de produsele electrocasnice, în aceeaşi pondere ca şi anul trecut (42%), şi lucrările de renovare a locuinţei, în scădere cu numai două puncte procentuale faţă de 2011 (37%).

În ceea ce priveşte intenţia de a cheltui mai mult în 2012, Europa de Est păstrează aceeaşi tendinţă ca şi în 2011, înclinând balanţa în favoarea consumului, în vreme ce vesticii se gândesc mai mult la economisire.

"Planurile de achiziţii lăsate deoparte nu doar din cauza constrângerilor financiare, ci şi din precauţie, se vor găsi pe lista lor de priorităţi imediat ce revenirea economiei se va simţi şi în bugetul personal", a adaugat Gilles Zeitoun, Director General al Cetelem IFN SA.

Studiul a fost realizat pe baza unei cercetări derulate pe teren în noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un eşantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din 12 ţări: Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România şi Rusia.