Preferăm magazinele alimentare de la colţul străzii când ieşim să cumpărăm făină, mălai, sana sau pâine, dar mergem la hipermarket pentru cosmetice şi alte produse nealimentare.
Cel puţin aşa arată un studiu al companiei de cercetare a pieţei MEMRB Retail Tracking Services, privind obiceiurile de cumpărături ale românilor. Magazinele alimentare mici au rămas principalul canal de vânzare pentru bunurile de larg consum în primul semestru al acestui an, însă hipermarketurile vin din urmă. În ansamblul retailului românesc, ponderea cumpărăturilor făcute la magazinele alimentare mici s-a redus la 43,6%, faţă de 45,3% în perioada similară a anului trecut, locul doi fiind ocupat de super şi hipermarketuri.
Şi chioşcurile şi magazinele generale şi-au pierdut din cota de piaţă. Locul în care românii îşi fac cumpărăturile diferă în funcţie de produsele căutate. Pentru produsele alimentare, 44,4% dintre cumpărături se fac la magazinele mici de profil. În cazul vânzărilor pe segmentul non-food, alimentarele mici nu mai reprezintă cel mai important canal, acoperind 20% din volumul de vânzări în prima jumătate a anului, în timp ce hipermarketurile şi supermarketurile au o cotă de 45,7%. Tendinţa de a face cumpărături în magazinele mari se regăseşte şi pe segmentul de băuturi.
Alimentele au raportat un avans de 8,2% în volum, băuturile de 18%, iar segementul non-food a urcat cu 15,6%. În ceea ce priveşte valoarea vânzărilor, alimentele sunt pe primul loc, cu un avans de 27,1%, urmate de băuturi, cu 25,7% şi non-food - 15,5%. În privinţa produselor alimentare, cel mai mare avans ca valoare l-au avut făina, mălaiul şi lactatele, iar în ceea ce priveşte segmentul nonalimentar, şerveţelele umede pentru bebeluşi. Acest lucru se datorează şi creşterii preţurilor la această categorie de produse alimentare. La băuturi, berea păstrează supremaţia ca volum, însă, ca valoare, vânzările de Ice Tea aproape că s-au triplat faţă de perioada similară a anului trecut.