În perioada sărbătorilor de iarnă, românii din Marea Britanie au trimis acasă peste şase milioane de euro prin intermediului TransferGo, de şase ori mai mult decât în 2015, semn că tranzacțiile online au câștigat tot mai mult teren în detrimentul celor cash.
Cândva o corvoadă, tranzacţiile internaționale s-au dovedit o reală soluţie pentru cei care lucrează peste hotare şi nu reuşesc să ajungă prea des acasă, din cauza programului încărcat sau a costurilor prea mari de transport. Cu toate că nu există o cifră oficială, cele mai recente estimări ale Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) arată că peste 3,4 milioane de români sunt fie plecaţi la muncă în străinătate, fie s-au stabilit definitiv peste hotare. Biroul de Statistică al Marii Britanii arată că la nivelul anului 2015, românii erau a patra cea mai mare categorie de cetăţeni străini din UK (233.000 de persone), după polonezi, indieni şi irlandezi.
Deschiderea pieţei muncii şi avansul tehnologiei au creat nevoia şi au facilitat dezvoltarea exponenţială a serviciilor de transfer internaţional de bani. În medie, un migrant trimite acasă în jur de 11.300 de euro pe an. Adunate, aceste sume reprezintă între 5 şi 7% din PIB-ul european. Dincolo de cifrele macro, aceste sume sunt un sprijin real pentru cei rămaşi acasă. Având în vedere că venitul mediu anual din majoritatea statelor în care se întorc banii de la cei plecați la muncă în străinătate este de circa 18.800 de euro, banii trimişi acasă reprezintă echivalentul unui salariu în plus pentru gospodăria respectivă, o îmbunătăţire substanţială a nivelului de trai.
Iar dacă în urmă cu câţiva ani, a trimite bani însemna a sta la cozi şi a completa formulare internabile, acum lucrurile s-au simplificat mult. Avansul sistemelor electronice de plată a permis procesarea mult mai rapidă a tranzacţiilor. În doar câteva minute, banii ajung la destinaţie, iar cei care folosesc portofele electronice sau carduri asociate contului pot dispune de ei imediat. Digitalizarea a permis şi o urmărire mai atentă a cheltuielilor. Toate transferurile pot fi consultate printr-o simplă verificare a contului, de pe orice fel de dispozitiv conectat la internet. Un alt avantaj al acestor tranzacţii este că oferă o mai mare protecţie impotriva fraudelor.
Până acum, românii care au avut nevoie să trimită bani peste graniță au apelat, cu precădere, la una dintre cele două mari companii care domină această piață: Western Union sau MoneyGram. Serviciile oferite de acestea presupun uneori costuri însemnate. Comisioanele se pot ridica până la 29% din totalul sumei tranzacționate, cu multe peste cele practicate de TransferGo.
De problema comisioanelor s-au lovit și fondatorii TransferGo care și-au propus să ofere o alternativă mai bună. În urmă cu patru ani, un grup de prieteni care au pus pe picioare un business de import-export au început să simtă pe pielea lor tarifele usturătoare practicate de băncile și de companiile care intermediau transferurile de bani. Aşa a apărut TransferGo, o metodă rapidă, ușoară și sigură de a trimite bani acasă. Prin implementarea unei tehnologii de ultimă oră și prin sistemul de plată “local in - local out”, TransferGo permite utilizatorilor să trimită și să primească bani de oriunde, la orice oră din zi sau din noapte. Iar costurile sunt semnificativ mai reduse decât cele din piaţă.
În timp ce băncile percep o taxă medie de transfer de 10 lire, TransferGo are o taxă fixă de transfer de de 0,99 lire pentru bani livrați în următoarea zi lucrătoare, 1,99 lire pentru bani livrați în aceeași zi sau 4,99 lire pentru bani livrați în doar 30 de minute. Transferând banii online, pașii pe care trebuie să îi parcurgi devin semnificativ mai puțin decât atunci când te prezinți cu bani cash pe care vrei să îi trimiți în străinătate. În plus, scapi de toate drumurile la bancă și la casele de schimb valutar, TransferGo oferind un curs avantajos.
”Banii pe care oamenii îi trimit acasă fac diferența dintre a trăi de pe o zi pe alta și a avea un stil de viață mai mult decât decent. La doar câțiva ani după ce am început această călătorie, migranții care trimit bani acasă pot să economisească mai mult de 90% din costurile de transfer, iar ajung direct în contul bancar al familiei într-o zi lucrătoare. Este un pas uriaș”, spune CEO-ul și co-fondatorul TransferGo, Daumantas Dvilinskas.
Deşi este o companie tânără, TransferGo a anunţat în 2016 obţinerea unei finanţări din partea unui investitor strategic. Compania suedeză Vostok Emerging Finance, specializată în finanţarea firmelor ce oferă servicii financiare moderne (FinTech), a investit 3,4 milioane de dolari în TransferGo. Aceste fonduri vor fi folosite pentru îmbunătăţirea accesibilităţii de pe dispozitivele mobile, precum şi pentru accelerarea expansiunii internaţionale a companiei. TransferGo colaborează în prezent cu peste 40 de bănci, iar cei 160.000 de clienţi ai săi fac transferuri medii lunare de peste 17 milioane de dolari.