România, mai atrăgătoare pentru producătorii străini

România, mai atrăgătoare pentru producătorii străini

O facilitate fiscală ne poate aduce în atenția cineaștilor americani. România are deja dotări foarte bune și specialiști

Ministrul Culturii, Corina Șuteu, a anunțat că au fost demarate discuțiile ce vor revigora industria cinematografică. „Împreună cu colegii de la Ministerul Economiei și cei de la Ministerul Finanțelor Publice am trasat un calendar detaliat pentru ca Guvernul să poată adopta, în prima parte a toamnei, un set de măsuri de stimulare fiscală (de tip tax incetive) cu scopul de a oferi un cadru cât mai atractiv pentru producătorii de film străin. Această măsură are două componente, pe de o parte facilitarea accesului producțiilor de film străin în România prin returnarea unui procent din cheltuielile efectuate pe teritoriul României, pe de altă parte promovarea turistică a țării prin astfel de producții”, a scris ministrul pe Facebook.

O industrie de milioane de euro anual

Hotărârea de Guvern la care se referă Corina Șuteu se aplică de mult timp, cu succes, în toată lumea, iar România se pare că a rămas printre ultimele țări din Europa unde nu fusese adoptată. Specialiștii spun că, deși avem dotări foarte bune și chiar celebrele Studiouri de la Buftea, unde există cel mai vast platou exterior, iar prețurile sunt competitive, producătorii americani sunt mai atrași de țările unde se află în vigoare facilitatea fiscală. Ministrul Culturii a declarat că statul român ar putea oferi înapoi până la 25% din bugetul unui film producătorilor străini care aleg țara noastră. Conform unui studiu al PriceWaterhouseCoopers, inițiativa ar aduce o creștere a sectorului cinematografic de aproape 250 de milioane de euro. Mai mult, s-ar crea până la 4.000 de noi locuri de muncă, iar efectul de multiplicare indirect indus în economie ar putea ajunge până la o valoare de aproximativ 850-974 de milioane de euro anual.

Efectul „Cold Mountain”

Cel mai bun exemplu este „Cold Mountain“, producție a Statelor Unite filmat în 2002, la Râşnov. Pentru mai bine de jumătate de an, împrejurimile oraşului au devenit adevărate platouri de filmare unde au venit vedete precum Nicole Kidman, Jude Law sau Renee Zellweger. „Cold Mountain“ s-a dovedit un mare succes. Atât pentru producători, care s-au bucurat de încasări peste aşteptări, cât şi pentru imaginea României sau economia locală. Sute de localnici au fost implicaţi direct în filmări, în timp ce mulţi alţii, probabil de ordinul miilor, au devenit furnizori de bunuri şi servicii. Pentru un oraş în care industria era pe butuci, prezenţa cineaştilor americani a reprezentat o gură de oxigen. Mai mult, după apariția filmului, turismul a cunoscut o creștere semnificativă.