Administrația publică românească nu are, în continuare, un sistem informatic care să scutească contribuabilii de clasicul dosar cu șină și să înlocuiască „plimbătorii de hârtii” angajați ca funcționari publici.
Deși țările din Uniunea Europeană au început înlocuirea dosarelor fizice cu cele electronice în urmă cu 15 ani, Organizației Națiunilor Unite (ONU) spune că România se află pe ultimul loc în Europa la acest capitol și pe locul 67 din 193, la nivel mondial.
Danemarca, un model de urmat
„Danemarca este liderul țărilor digitale din Europa, reușind să își angajeze cetățenii în utilizarea aplicațiilor digitale printr-o promovare a beneficiilor aduse de aceste soluții. Una dintre primele măsuri ale Guvernului a fost cea de a impune facturarea electronică pentru companii și crearea unui cont bancar atât pentru persoanele juridice cât și fizice, cont în care se transferă toate plățile de la instituțiile publice prin intermediul interfeței ”Easy Account System” (EAS). Ca o soluție pentru lipsa de implicare a instituțiilor publice a fost necesară elaborarea unei legislații, care să impună respectarea inițiativelor în domeniul digitalizării.
Atacul cibernetic din 2013, ce a cauzat întreruperea temporară a serviciilor de banking, a crescut nivelul de conștientizare al acestei probleme, făcând din securitatea cibernetică una din prioritățile cheie ale guvernului. A fost lansată platforma ”e-Service” – canal dedicat mediului de business ce permite raportarea obligațiilor financiare către sectorul public, în același timp asigurând transparența informațiilor.
Portalul conține mai mult de 200 de formulare online. A fost lansată o platformă destinată căutării de joburi ce conține informații detaliate cu privire la profilul candidaților, respectiv al companiilor. A fost lansat ”Procurement portal” – ce are rolul de a facilita cooperarea între public, companii și serviciile guvernamentale.”, relatează Cristina Chiriac, președintele Confederația Națională Pentru Antreprenoriat Feminin.