România cumpără 20 de trenuri de ultimă generație. Acestea vor face legătura între București și principalele județe ale țării. Investiția depășește 3 miliarde de lei

România cumpără 20 de trenuri de ultimă generație. Acestea vor face legătura între București și principalele județe ale țării. Investiția depășește 3 miliarde de lei Sursa: Alstom

Noile garnituri au o durată de viață de 30 de ani și pot circula cu o viteză de 160 km/h. Ramele electrice, care vor începe să sosească în România la finele anului 2023, vor fi la fel ca acelea care circulă în Germania sau Olanda.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat vineri, 25 martie, contractul de achiziție a primelor 20 de rame electrice care vor circula pe distanțe lungi în România. Furnizorul va asigura atât mentananța lor timp de 15 ani, dar va instrui și personalul în ceea de priveșterea operarea garniturilor și utilizarea aplicațiilor software.

„A fost semnat contractul pentru achiziţia primelor 20 de bucăţi din procedura de achiziţie publică şi în perioada următoare, în conformitate cu prevederile documentaţiei de achiziţii, vom purcede şi la executarea opţiunii pentru semnarea şi a celorlalte 17 trenuri, astfel încât, într-un termen cât mai scurt, să avem toate cele 37 de trenuri, identificate prin studiul de fezabilitate, în circulaţie pe calea ferată română", a declarat, vineri, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 20 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la valoarea de 1.309.065.880,00 lei, fără TVA (aproximativ 263 milioane euro), dintre care 931.065.880 lei reprezintă valoarea ramelor şi 378.000.000 lei serviciile de mentenanţă.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dotări ca în Occident

Trenurile vor fi livrate de compania Alstom și au aceleași dotări ca și garniturile care sunt livrate în țările din vestul Europei, cum ar fi Germania, Italia sau Olanda.

„Pentru noi este în primul rând o mândrie deosebită să devenim primul furnizor de trenuri electrice din România. Este prima dată când se semnează un astfel de contract. Până acum materialul rulant nou a fost cu tracţiune Diesel, trecem în sfârşit la soluţii din ce în ce mai ecologice. Sperăm să fie primul contract dintr-o serie întreagă. Sunt bucuros în acelaşi timp şi pentru faptul că venim cu ultima generaţie de trenuri în România, acelaşi tip de material rulant, aceeaşi platformă, aceeaşi familie pe care astăzi o livrăm în Italia, în Olanda, în Germania, ca să vă dau doar trei exemple din această furnitură", a spus Stanciu.

Ramele electrice sunt compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare) şi asigură 351 locuri pe scaune. Noile trenuri au și o zonă de bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilităţi, dar şi o zonă destinată distribuirii automate de bilete şi aparate de compostat. De asemenea, toate garniturile au sisteme de climatizare și conexiune wi-fi. Viteza maximă de rulare este 160 km/h, dar în România nu poate fi atinsă. Trenurile au o durată de viață de 30 de ani.

Când vor ajunge în România

Primul tren va ajunge în România la finalul anului 2023. Ulterior livrările se vor accelera, iar toate cele 37 de rame electrice ar urma să ajungă în țară până la finele anului 2024.

„Conform studiului de fezabilitate, aceste trenuri vor deservi liniile magistrale electrificate ale ţării, deservind în mod direct aproape toate reşedinţele de judeţ, deci cred că sunt peste 30 de reşedinţe de judeţ care sunt pe aceste axe şi vor avea în mod direct staţii a noilor trenuri., a susţinut preşedintele ARF“, a mai spus președintele ARF.

Ramele electrice vor fi folosite pentru a asigura conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale ţării, dar şi facilitarea conexiunilor inter-regionale. Astfel, rutele deservite de noile rame vor fi: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu- Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj -Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi.