România, codaşă la „bunăstarea copiilor”

România este unul dintre cele mai nepotrivite locuri în care să-ţi creşti copiii.

Aşa arată un studiu realizat de cercetătorii britanici de la Universitatea York şi dat publicităţii, ieri, de organizaţia Child Poverty Action Group. Potrivit datelor prezentate, ţara noastră ocupă poziţia a 25-a din 29, în clasamentul general al statelor europene, privind bunăstarea tinerilor, situându-se imediat după Marea Britanie.

Mai mult, „topul” arată că România ocupă ultimul loc în privinţa educaţiei copiilor, dar şi că se clasează în primele zece (pe locul cinci) la capitolul „Relaţii interumane”.

Autorităţile române nu contestă clasamentul realizat de britanici şi consideră că cea mai mare problemă ar fi sărăcia extremă în care trăiesc mulţi dintre micuţii de la noi. Olanda oferă cele mai bune condiţii

Concret, primul loc în clasamentul general este ocupat de Olanda - care oferă cele mai bune condiţii pentru dezvoltarea celor mici -, urmată, pe următoarele două poziţii, de Suedia şi Norvegia. Ultimele patru locuri în top, imediat după România, sunt ocupate de Bulgaria, Letonia, Lituania şi, respectiv, Malta.

Pentru realizarea clasamentului, cercetătorii au evaluat cele 29 de ţări după 43 de criterii, de la obezitate sau resurse materiale, la mortalitate infantilă, grad de sărăcie şi acces la locuinţe. De asemenea, a fost evaluată percepţia tinerilor despre viaţă, despre şcoală şi stresul cauzat de activităţile educative (integrat la categoria „bunăstare subiectivă”).

Potrivit ediţiei on-line a BBC, citată de Mediafax, acest studiu arată că nu au fost înregistrate progrese deosebite privind bunăstarea tinerilor, evaluată cu doi ani în urmă de Unicef.

„Avem foarte multe lucruri de pus la punct”, a precizat Ileana Savu, secretar general de stat în cadrul Autorităţii Naţionale privind Drepturile Copiilor (ANPDC). Savu a arătat că principala problemă în ceea ce priveşte modul de viaţă al copiilor români rămâne „sărăcia extremă în care se află încă foarte mulţi”. „Probleme, în opinia mea, sunt în sistemul sanitar şi în cel de învăţământ. (...) Consider că, în domeniul educaţiei, ar trebui îmbunătăţit în special capitolul «creşe», adică cel al educaţiei copiilor cu vârste până la 3 ani. În plus, există abandon şcolar în mediul rural şi ne lipsesc şi programele de educaţie de după şcoală”, a completat secretarul de stat.