Trafi cul din ce în ce mai sufocant, lipsa semafoarelor la trecerile de pietoni, dar și graba șoferilor și a trecătorilor, duc la zeci de accidente mortale anual. În fi ecare săptămână se petrec accidente pe trecerile de pietoni sau pe pistele de bicicliști, soldate cu zeci de morți, dar care puteau fi evitate. România se situează, din nefericire, pe primul loc când vine vorba de numărul bicicliştilor și pietonilor care își pierd viața în accidente rutiere raportat la totalul populaţiei, cu zece decese la un milion de locuitori în anul 2017, arată cele mai recente date ale Eurostat.
Șoselele din România sunt cele mai însângerate din întreaga Europă. Media la nivelul Uniunii Europene este de 3,9 decese la un milion de locuitori, spun statisticile. În țara noastră mor cei mai mulți pietoni și bicicliști implicați în accidente rutiere.
Datele statistice interpretate sunt raportate la numărul de locuitori din fiecare țară. În România, în anul 2017 au fost înregistrate 1.951 de decese în accidente rutiere, dintre care 812 au fost decese înregistrate în rândul pasagerilor autoturismelor, 733 au fost decese înregistrate în rândul pietonilor şi 191 în rândul bicicliştilor. Datele Eurostat arată că rata de decese în rândul pietonilor în cazul accidentelor rutiere este cea mai mare în România, respectiv 37 decese la un milion de locuitori, iar cea mai scăzută în Danemarca, trei decese la un milion de locuitori. În total, numărul deceselor înregistrate în accidentele rutiere din Uniunea Europeană a fost de aproximativ 25.000 în 2017, adică 50 de accidente mortale la un milion de locuitori.
Decesele înregistrate în rândul pasagerilor autoturismelor au reprezentat aproape jumătate (46%) din totalul accidentelor rutiere mortale în 2017, urmate de decesele înregistrate în rândul pietonilor (21%), motocicliştilor (15%), bicicliştilor (8%) şi decesele care implică alte forme de transport rutier (10%). Președintele Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), Marian Ivan, a declarat pentru RFI că autoritățile din țara noastră obișnuiesc să descurajeze pietonii și bicicliștii, în favoarea șoferilor: „În general, în România, există o cultură promovată de autorități pro-automobil și mai puțin pro-oameni. Ei nici nu înțeleg ce înseamnă acest prooameni.
Întotdeauna li se pare că pietonii și bicicletele încurcă traficul auto și de aceea încearcă să-i elimine pe cât posibil și să-i arunce ori pe câte un trotuar înghesuit ori pur și simplu să-i arunce în stradă, atunci când realizează parcări pentru mașini, pe trotuare. Practic, aceste statistici demonstrează că autoritățile române nu gândesc o politică de protejare a persoanelor vulnerabile la trafic, respectiv pietonii și bicicliștii”.