România ar putea să economisească 10 miliarde de euro în următorii 10 ani. Prin ce schimbare ar trebui să treacă 800.000 de firme

Sursa foto: Arhiva EVZ

România pierde 1 miliard de euro în fiecare an, din cauza fraudei cu TVA, iar pentru a combate acest flagel este necesară introducerea facturării electronice.

Adoptarea facturării electronice în România ar duce la economisirea a circa 100 de miliarde de euro la bugetul statului, în 10 ani. Astfel s-ar micșora frauda cu TVA şi ar atrage îmbunătăţirea colectării fiscale. Un alt aspect pozitiv ar viza ieşirea din riscul de infringement în care România se află deoarece nu a implementat Directiva Europeană 55/2014 privind facturarea electronică în achiziţiile publice, care avea termenul de 19 aprilie 2019. Au afirmat, joi, reprezentanţii Asociaţiei pentru Facturare Electronică (AFE).

România ar putea să câștige 100 de miliarde de euro în 10 ani, dacă se va introduce facturarea electronică

„Este o miză esenţială pentru mediul economic şi fiscal al României să digitalizeze modul în care sunt urmărite tranzacţiile comerciale printr-o raportare în timp real către ANAF a facturilor emise şi validarea lor de către cumpărător.

Acest proces se poate face prin introducerea facturării electronice pe scară largă în economia românească, fără a crea efort şi costuri suplimentare pentru contribuabil", a declarat Daniel Homorodean, preşedintele Asociaţiei, pentru Agerpres.

Un raport întocmit în anul 2020 de Comisia Europeană arată că ţările membre au pierdut aproximativ 140 de miliarde de euro din veniturile pe taxa de valoare adăugată (TVA) în urma fraudei şi evaziunii fiscale, a falimentelor, a insolvenţelor financiare, precum şi a calculelor greşite.

Se pierde în fiecare an circa 1% din PIB

„România, care înregistrează pierderi anuale de peste 10 miliarde de euro, circa 1% din PIB, prin mecanisme de fraudare bazate pe tranzacţii comerciale inexistente, documentate în facturi care nu vor fi niciodată plătite, se află pe ultimul loc în Europa în privinţa eficienţei colectării taxei pe valoare adăugată, cu o pierdere de 33,8%”, se arată în comunicatul asociaţiei care citează rapoarte ale CE.

pecialiştii din cadrul Asociaţiei pentru Facturare Electronică recomandă statului român urgentarea implementării unui sistem pentru raportarea şi verificarea tranzacţiilor comerciale şi sunt gata să asigure tot sprijinul pentru definirea arhitecturii şi specificaţiilor acestui sistem, în acord cu modelele practicate deja de mai multe ţări ale lumii, cele mai cunoscute fiind Italia - în Europa - sau Chile - în afara continentului nostru, conform sursei citate.

Vizat ar fi un număr de 800.000 de companii

„Implementarea unui astfel de sistem este un proiect complicat, de durată, dacă statul şi-l asumă singur prin echipele sale tehnice, iar pregătirea unei licitaţii publice ar dura mult timp, de aceea abordarea optimă ar fi ca statul, prin ANAF, să îşi asume componenta de raportare şi analiză a tranzacţiilor bazate pe facturi, lăsând furnizorilor de soluţii din mediul privat rolul de a transmite şi de a primi facturi, deoarece există deja aplicaţii care implementează aceste funcţii şi nu ar trebui să implice costuri suplimentare pentru contribuabili”, au mai spus reprezentanții AFE.

Aproximativ 800.000 de companii din România vor putea scăpa de riscul şi costul legat de trimiterea şi primirea facturilor pe hârtie sau prin e-mail.