Româncele, mai slab reprezentate şi mai prost plătite

Femeile din România suferă în continuare de pe urma inegalităţii de şanse, atât în societate, cât şi la locul de muncă. O arată cifrele şi specialiştii.

Femeile din România trebuie să muncească mai mult decât bărbaţii, să accepte posturi sub calificarea lor, dar şi salarii mai mici. Cu alte cuvinte, se confruntă în continuare cu un nivel ridicat de discriminare la locul de muncă şi în societate şi nu au aceleaşi şanse pe piaţa muncii. Asta arată studiile şi specialiştii din domeniu.

Salarii cu 17% mai mici

Astfel, angajatele din România, dar şi cele din Uniunea Europeană câştigă cu 17% mai puţin decât colegii de birou cu o fişă a postului similară, potrivit datelor europene, confirmate de Carmen Banu, expert în egalitate de şanse la Blocul Naţional Sindical (BNS). Iar diferenţele de salarizare vor fi adâncite de noul Cod al Muncii, adaugă aceasta. Nu este însă singura problemă cu care se confruntă femeile la locul de muncă. De multe ori sunt tratate cu superioritate de către şefi sau de către colegii de sex opus, adaugă Carmen Banu. Şi asta, chiar şi atunci când sunt foarte bine pregătite. "Ele trebuie să dovedească mai mult decât bărbaţii că sunt calificate. De multe ori sunt obligate să accepte locuri de mun că care nu le pun în valoare abilităţile şi calităţile. Sunt foarte multe femei care primesc salariul minim pe economie, am auzit chiar şi de femei plătite cu patru milioane de lei pe lună şi care muncesc 8 ore sau chiar mai mult".

În plus, lucrează şi în condiţii mai proaste decât bărbaţii. "Femeile sunt obligate, mai mult ca bărbaţii, să accepte munca în ilegalitate, fără contract şi în condiţii proaste. Mai mult, ele nu au un program de muncă flexibil şi trebuie să se ocupe şi de copii, pentru că ştim că lor le revine educaţia copiilor. Din acest punct de vedere, lipsa de grădiniţe şi creşe este o mare problemă", arată expertul BNS.

Mai greu promovate

În plus, angajatele din România se lovesc şi de reticenţa şefilor la locul de muncă. "Pregătirea lor este pusă la îndoială, ele muncesc mai mult, au mereu de dovedit că sunt bine pregătite", spune Carmen Banu.

Mai mult, din cauza asta ajung mai greu în funcţii de conducere. "Femeile mai au de luptat ca să ajungă şefe. În primul rând, mai au de luptat cu ele însele, pentru că multe au probleme cu încrederea în sine. Observăm la femei o uşoară ne încredere de a ieşi în faţă, de a spune ce ştiu să facă păstrându-şi în acelaşi timp feminitatea, dar şi să deprindă limbajul bărbaţilor. Mai ales că ele sunt bune negociatoare şi sunt atente la detalii", conchide expertul BNS, subliniind că sindicatul are un program naţional de centre de consiliere al căror scop este să reducă nivelul de inegalităţi din viaţa româncelor.

Bărbaţii conduc şi în politică

Pe de altă parte, deşi gradul de reprezentativitate a femeilor în politică a crescut la ultimele alegeri, prezenţa acestora în parlament rămâne subdimensionată. Astfel, la nivelul de luare a deciziilor, femeile sunt slab reprezentate, conform unui studiu realizat de Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse în 2009.

Rezultatele cercetării arată că 19% dintre miniştrii români sunt femei (adică patru), în timp ce media europeană este de 25%. Mai mult, în Senat sunt doar opt femei din 137 de senatori, în timp ce în Camera Deputaţilor au fost alese 38 de femei din totalul de 333 de deputaţi.

În urma alegerilor din iunie 2009, Parlamentul European are cea mai echilibrată componenţă din punctul de vedere al reprezentării de gen, în comparaţie cu legislaturile precedente. Prezenţa femeilor este cu 10% mai mare decât media din parlamentele naţionale ale statelor membre. Aici şi româncele stau ceva mai bine. Adică 12 din cei 33 de europarlamentari sunt femei.

Nu acelaşi lucru se întâmplă la nivel local în România. În cele 42 de judeţe, doar două femei sunt prefecţi, iar din cele 84 de funcţii de subprefect doar 9 sunt alocate femeilor. La nivelul consiliilor judeţene, doar 12,6% din funcţii sunt ocupate de femei.

Femeile în politică au o imagine negativă

"Sunt din în ce mai multe femei în politică, a crescut gradul de reprezentativitate, dar acesta e un domeniu dificil pentru că femeile trebuie să fie foarte bine pregătite", susţine Carmen Banu. Asta nu înseamnă însă că şi nivelul percepţiilor despre femei s-a modificat radical.

"În continuare femeile sunt victima dublului standard, sunt evaluate după alte criterii decât bărbaţii, precumpănitor fizice, decorative şi frecvent evocate în exemplificări negative", arată şi Daniela Ro venţa Frumuşani, profesor la Universitatea Bucureşti, expert în antropologie şi studii de gen. (A contribuit Mădălina Piloff)

17% este diferenţa salarială dintre o femeie şi un bărbat pe acelaşi loc de muncă

STUDIU

Un sfert din ştiri sunt despre femei

Femeile sunt slab reprezentate şi în mass-media, chiar dacă, de cele mai multe ori, le revine rolul de prezentator de ştiri. Astfel, în 76% dintre cazuri, ştirile sunt despre bărbaţi, arată un raport global de monitorizare mass-media, coordonat în România de profesorul doctor Daniela Rovenţa Frumuşani.

"În continuare, femeile sunt supuse unei duble corvoade: sarcini din ce în ce mai numeroase şi cronofage în spaţiul public, într-o economie concurenţială şi acum în criză, dublate de sarcini deloc simplificate în sfera privată, din cauza lipsei creşelor, a grădiniţelor, a sistemului after school democratic, nu elitist", susţine aceasta.

Mass-media rămâne o oglindă a societăţii din acest punct de vedere. Astfel, studiul global a rată că femeile sunt încă subreprezentate şi greşit reprezentate în ştiri, în ciuda unor schimbări evidente în statutul lor în lume, care s-au petrecut în ultimele decenii. Mai mult, femeile şi bărbaţii sunt trataţi di ferit în media, arată cercetarea.

În plus, doar 6% din articole contestă stereotipurile de gen. Asta, în contextul în care procentul de ştiri prezentate de femei creşte lent, potrivit studiului care s-a realizat prima dată în 1995. Acesta mai arată că ştirile prezentate de femeile-reporter sunt mai predispuse unei mai bune reprezentări a femeilor-subiect.

Mai mult, ultimii cinci ani au reprezentat un progres în portretizarea femeilor, dar schimbarea este mai curând lentă, este una dintre concluziile cercetării. Iar o alta arată că marginalizarea vocilor feminine e un element-cheie al îngrădirii dreptului la libera exprimare.

"În continuare, femeile sunt supuse unei duble corvoade: sarcini mai numeroase în spaţiul public, dublate de cele private.", DANIELA ROVENŢA FRUMUŞANI, expert în studii de gen

"BILANŢ"

Tot mai multe femei, victime ale violenţei

În timp ce numărul femeilor victime ale infracţiunii de omor este în scădere, de la 143 de cazuri în 2008, la 125 de cazuri în 2009, procentul celor care se confruntă cu violenţa domestică este în creştere. Astfel, cifrele Poliţiei arată că acum trei ani 1.857 de românce au fost agresate de bărbaţi, iar un an mai târziu, 2.386 de românce au depus plângeri de agresiune.

Mai mult, în 2009, 7.122 de femei au fost abandonate, cu aproape 1.000 mai multe decât în anul precedent.

Iar anul trecut, 56% dintre victimele traficului de persoane au fost tot femei, mai arată datele Poliţiei. Totuşi, româncele au o conduită mai corectă în trafic. Anul trecut, din totalul de 2,9 milioane de sancţiuni rutiere, doar 11% le-au fost aplicate femeilor. (Oana Dan)

COMUNITATE PE INTERNET

Unde pot învăţa femeile cum să facă afaceri

O comunitate on-line de femei de afaceri sau care se pregătesc să devină antreprenoare s-a transformat, acum un an şi jumătate, în Asociaţia "Femei în Afaceri". Astăzi, grupurile de pe reţelele de socializare Facebook şi LinkedIn numără peste 900 de femei. Iniţiativa aparţine tinerei Alice Botnarenco (foto), care a intrat în lumea de business pe cont propriu la numai 23 de ani, cu o firmă de închiriere a maşinilor Rent a Car Kapitolium, după ce a lucrat ca broker pe piaţa de capital.

"Având propria firmă şi fiind conştientă de toate problemele pe care trebuie să le rezolvi când te afli în această postură, a apărut ideea acestei asociaţii care să fie un catalizator, să strângă într-un singur loc femei cu preocupări comune şi care caută soluţii la acelaşi gen de situaţii de afaceri", ne-a spus Veronica Stancu, managerul pe comunicare al asociaţiei.

În prezent, majoritatea participantelor la această comunitate sunt din Bucureşti, însă în perioada următoare reţeaua se va extinde şi în alte oraşe din ţară, pentru început în Braşov şi Constanţa, adaugă ea.

Sunt grupuri de socializare, unde femeile interesate de afaceri pot găsi sfaturi, idei, informaţii utile sau chiar pot încheia colaborări. Unul dintre proiectele asociaţiei este un şir de Întâlniri de Socializare, în care se adună femei din diverse domenii, dar cu acelaşi tip de probleme legate de business. Sunt abordate teme de interes precum găsirea unui contabil bun, cum negociezi, cum te promovezi. (Ana Bâtcă)