În ciuda protestelor angajaților, Rig Service face tot ce poate pentru a tergiversa semnarea unui Contract colectiv de muncă. Conducerea Rig vrea mai întâi să vadă cât va primi de la Petrom pentru fiecare muncitor şi abia după va propune sindicaliștilor o variantă de contract. Compania vrea să își asigure o rată de profit convenabilă care se face pe spatele specialiștilor de pe urma cărora câştigă banii.
Acum o săptămână a avut loc la Bucureşti o acţiune de protest, organizată de CNSLR Frăţia, la care au participat muncitori din Piteşti. Aceștia erau nemulţumiţi de contractul colectiv de muncă.
Angajaţii Rig Service din Constanţa, compania care se ocupă de mentenanța tehnică a platformelor marine de extracție a petrolului din Marea Neagră ce aparțin OMV Petrom, au aceeaşi problemă. Din câte se pare, salariile acestora au rămas mult în urmă, iar conducerea firmei refuză să reia negocierile cu sindicaliștii.
Conducerea Rig Services amână semnarea Contractului Colectiv de Muncă în condițiile propuse de sindicaliști, chiar dacă acesta a expirat din iunie 2018. Conducerea Rig Service a demarat anul trecut o campanie de negociere directă cu o parte dintre angajați, aceștia fiind convinși să semneze contracte individuale în condițiile impuse de patronat. Din câte se pare, situația pare să fie conectată cu faptul că Rig Service se află în procedură de licitaţie pentru reînnoirea contractului cu OMV Petrom, neștiindu-se încă dacă va câștiga această licitație cu rata per muncitor ofertată pentru serviciile prestate, informează Dezvăluiri.ro.
Conducerea Rig vrea mai întâi să vadă cât va primi de la Petrom pentru fiecare muncitor şi abia după va propune sindicaliștilor o variantă de contract. Compania vrea să își asigure o rată de profit convenabilă care se face pe spatele specialiștilor de pe urma cărora câştigă banii.
Rig Service SA a fost înființată în 2001 şi îi are ca asociaţi pe Florin Cârstocea, cu 85% din acțiuni și Ionel Antonaru (care este şi director), cu 15%. La mai puțin de un an de la înfiinţare, compania a primit o afacere grasă de pe urma căreia a trăit foarte bine până astăzi.
Rig a preluat de la Petromar, fosta divizie a Petrom SA, mentenanța pentru cele șase platforme de extracţie şi foraj aflate în largul mării. Pe lângă partea de mentenanță, Rig Services a mai preluat, radio-comunicațiile şi activitatea de catering pentru echipajele de pe platforme. De asemene, compania a mai preluat de la OMV Petrom atelierele, magaziile și sediul din Dana 34 a Portului Constanța.
Este vorba despre o afacere aflată pe profit și primită pe tavă de la Liviu Luca (care în prezent se află în puşcărie), prieten cu Florin Cârstocea.
Pe site-ul companiei, Rig Service se laudă cu un număr de „500 de specialiști, capabili să asigure întreaga gamă de servicii de specialitate specifice domeniului sau de activitate: ingineri, sondori, mecanici, motorişti, electricieni, operatori macarale, strungari, sudori, electromecanici, automatişti, operatori radio etc. O parte din angajaţii noştri au o experienţă dobândită în 30 de ani de activitate, începând cu anul 1976, când a fost săpată prima sondă în Marea Neagră cu o platformă de foraj. Această parte a personalului reprezintă un punct de referinţă real şi a contribuit la instruirea practică pentru generaţia în creştere de angajaţi de specialitate”.
Experiența pe care angajații au dobândit-o a fost la Petromar, cu 25 de ani înainte ca firma constănţeană să existe.
În contractul de preluare a acestor servicii de la Petromar, se stipula că timp de cinci ani, conducerea Rig Service nu poate umbla la salariile personalului preluat de la Petrom. Acest lucru nu s-a respectat, iar la aproape 18 ani de la preluarea specialiștilor, salariile acestora nu au ținut deloc pasul cu cele ale colegilor de la OMV-Petrom.
Spre exemplu, salariile angajaților Petrom sunt duble sau chiar triple față de cei ai companiei constănțene. Un salariu al unui operator angajat al Petrom este aproape egal cu cel al unui inginer de la RIG.
Principala resursă a companiei, cea umană, este negociată la sânge. Contractul Colectiv de muncă al angajaților a expirat din iunie 2018, şi până în prezent conducerea companiei a a amânat cât de mult a putut semnarea unui nou contract.
Tergiversarea semnării unui Contract colectiv de muncă face parte dintr-o strategie bine pusă la punct de conducerea companiei. O parte consistentă din personalul Rig Service a fost chemat la discuții individuale cu reprezentanți ai conducerii companiei. Vizați au fost pensionarii și cei cu contracte pe perioadă determinată. Mulți care sunt aflați în această situație au semnat contracte impuse de conducerea companiei.
Planul lui Cârstocea a fost acela de a-i diviza pe angajați cu scopul de a diminua influența sindicatului din companie. Există tensiuni și între membrii din conducerea sindicatului companiei și se fac presiuni ca actualul lider Neculai Costel să fie înlocuit cu Ciocan Dumitru, omul lui Florin Cârstocea.
Până în momentul de față, au avut loc trei runde de negocieri între sindicaliști și conducere. Rezultatele se lasă încă așteptate.. Într-una din întâlnirile de anul trecut, patronatul Rig Service a încercat să introducă trei sporuri în salariul brut, la fel ca în actele adiționale, dar sindicatul s-a opus.
Liderul sindical Neculai Costel a declarat că au fost parcurse toate etapele legale pentru a declanşa o grevă şi pentru a acţiona compania în judecată:
„Am încercat să rezolvăm problema prin dialog. Am trimis mai multe solicitări conducerii, dar am primit nişte răspunsuri de doi bani. Dacă până de Paşte nu se rezolvă problema, mergem în instanţă!”
Situația poate afecta în special activitatea la platformele de extracție ale OMV – Petrom din Marea Neagră. Și așa, mulți dintre specialiști au plecat de la RIG SERVICE, iar la această oră se asigură cu greu turele la platforme pentru anumite servicii.
Pe fondul acestei stări de tensiune, un mecanic angajat al Rig Service a decedat duminică, 3 ianuarie, pe platforma Midia, în timpul serviciului, în urma unui infarct.