Revolut a făcut apel la autoritățile din România și UE ca să acționeze mai ferm în fața extinderii fenomenului înșelăciunilor electronice (scam-uri), folosindu-se platforme de social media.
Revolut acuză Meta că generează cele mai multe „scam”
Dintre toate cazurile de „scam” raportate de clienții din SEE (Spațiul Economic European), 77% au avut ca origine platformele de ”social media”. În România, statisticile Revolut arată că, în a doua jumătate a anului trecut, din scam-urile provenind din platformele de socializare, 56% au provenit inițial de la Meta. Ca total bani pierduți de utilizatori, ponderea Meta urcă la 62%.
„Apelul Revolut se bazează pe datele disponibile la nivelul anului trecut, conform cărora platformele social media ale companiei Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) au reprezentat sursa principală pentru 61% dintre scam-uri și au generat 41% din sumele pierdute, la nivelul SEE.
Revolut a mai constatat că tipurile de scam-uri cel mai des întâlnite au fost cele de investiții și cele de achiziții, reprezentând 70% și, respectiv, 12% dintre cazurile raportate”, se arată într-un comunicat Revolut.
Tipul de escrocherii
Cele mai comune două tipuri de escrocherii au fost cele legate de investiții, în care indivizilor li se promit oportunități de „îmbogățire rapidă” în schimbul „investirii” unor sume de bani, precum și înșelătoriile de cumpărare în care oamenii sunt înșelați să cumpere articole care nu există sau care există dar nu ca în anunțul postat.
Datele Revolut au arătat că 59% din toți banii pierduți din cauza înșelătoriilor, în 2023, au drept cauză escrocheriile cu investiții, în ciuda faptului că reprezentau doar 17% din numărul total de cazuri. Practic, sume mari de bani care să fi schimbat viața posesorilor s-au pierdut în relativ puține cazuri. În schimb, înșelătoriile legate de achiziții au fost cel mai frecvent tip de înșelătorie, reprezentând 50% din cazurile de înșelătorie. Înșelătoriile mai mici au fost mai frecvente, dar cu pierderi monetare mai mici.
Escrocherii online vs. telefon
Revolut a constatat că escrocii preferau să folosească internetul ca o modalitate de a-i înșela pe oameni, cu 86% din toate înșelătoriile în S2 2023 comise online, în timp ce escrocherile efectuate prin telefon au reprezentat doar 11% din toate cazurile.
Woody Malouf, șeful grupului de criminalitate financiară al Revolut a declarat: „La Revolut, ne-am hotărât să prevenim escrocheriile și să economisim banii clienților. Cu toate acestea, a devenit din ce în ce mai clar că platformele Meta sunt folosite ca focar de generare pentru escrocherii.
„Îndemnăm clienții noștri să evite așa-numitele „oportunități de investiții” promovate prin astfel de platforme. Dacă pare prea frumos pentru a fi adevărat, probabil că este,” se arată în comunicatul Revolut.
„Suntem pe deplin hotărâți să ne protejăm clienții cât mai bine posibil prin tehnologiile noastre de prevenire a fraudei, dar nu se poate nega că aceasta este o problemă care trebuie abordată și la sursă pentru a avea orice speranță de a fi învinsă. Băncile și instituțiile financiare ar trebui să fie ultima linie de apărare, nu singura linie de apărare.”
Revolut ia în serios frauda și riscul la nivel de industrie
Revolut este protejat de o echipă de 2.500 de persoane, dedicată 24/7, care, în 2022 le-a economisit clienților mai mult de 200 de milioane de lire sterline în tranzacții potențial frauduloase. Revolut dispune de protecții solide pentru milioanele de clienți și analizează peste jumătate de miliard de tranzacții în fiecare lună. Caracteristicile sale de securitate includ modele AI, profesioniști instruiți în domeniul criminalității financiare și oameni de știință de date cu experiență.
„Vă rugăm să rețineți că Revolut nu va suna niciodată niciun client fără a-l contacta mai întâi prin chatul în aplicație,” arată instituția financiară.
Măsuri UE pentru prevenirea înșelăciunilor
Încă de anul trecut, Comisia Europeană a luat o serie de măsuri pentru prevenirea scam-urilor. Dar, autoritățile fiecărui stat membru UE trebuie să decidă ce atitudine vor adopta față de măsurile propuse, precum și modul lor de implementare, având doar obligația de a se coordona cu executivul european și Parlamentul European.
În acest context, Revolut face un apel și la autoritățile din România, să fie mai ferme în ceea ce privește prevenirea și limitarea înșelăciunilor electronice, mai ales a celor care provin din platformele sociale.