Volumul vânzărilor de mărfuri nealimentare a scăzut în ultimele luni, în România, în contextul pandemiei de coronavirus.
Comerțul cu mărfuri nealimentare a fost grav lovit în contextul pandemiei de coronavirus și a restricțiilor impuse de autorități. Numărul clienților a scăzut, iar acest lucru a afectat negativ acest domeniu, considerat un motor al creșterii economice. Este punctul de vedere pe care îl susține analistul Petrișor Peiu, conform gandul.ro. Aceasta deși, pe de altă parte, a avut loc o creștere în sistemul de comerț online.
În general, pandemia de COVID ar fi trebuit să aibă un impact limitat asupra sectorului de comerț cu amănuntul. Specialiștii așteptau ca cele mai afectate segmente să își revină imediat ce situația se va relaxa. Totuși, întreruperile din sectorul transporturilor care cauzează probleme de aprovizionare și inflație mai mare, a fost un obstacol în calea redresării acestui sector.
Volumul vânzărilor este în scădere
România se află printre statele membre UE în care se înregistrează o reducere a volumului de vânzări cu amănuntul. Comparativ cu luna septembrie 2021, în octombrie, volumul vânzărilor cu amănuntul s-a redus cu 0,4%, după cum arată datele oficiale. Scăderea este și mai mare, dacă avem în vedere luna august, când vânzările au fost mai mari cu 0,6% față de luna următoare, septembrie.
În vreme ce tendința este de scădere în România, la nivelul Uniunii Europene se înregistrează o ușoară creștere. Cea mai importantă creștere a avut loc în Slovenia, cu 13%. În Polonia a fost o creștere de 1,6%, iar în Ungaria, una modestă, de doar 0,3%. În schimb, cea mai abruptă scădere a fost înregistrată în Letonia de 5,4%.
Cauzele scăderii vânzării de mărfuri
Aceste scăderei s-ar datora, în primul rând, introducerii de restricții privind accesul la magazinele nealimentare. Este vorba de despre controversatul certificat verde care atestă faptul că deținătorul a fost vacinat împotriva COVID cu schema completă.
Sectorul comerțului a fost afectat de întreruperile din transporturi și de prețurile mai ridicate ale mărfurilor. Creșterea tarifelor pentru transportul de marfă, pe de altă parte, a generat presiuni asupra prețurilor cu amănuntul. Producătorii și comercianții cu amănuntul a transferat aceste costuri cu transportul în prețul final. Iar acest lucru a dus al creștere prețurilor la raft și, implicit, la scăderea volumului de vânzări.
Vânzătorii de îmbrăcăminte suferă mai mult decât ceilalți comercianți cu amănuntul, deoarece cererea lor este mai dinamică.