Reporter INCOGNITO. Inconștiența criminală a afaceriștilor de fier vechi. Trenuri deraiate și canale ale morții, la 60 de bani/kg

Reporter INCOGNITO. Inconștiența criminală a afaceriștilor de fier vechi. Trenuri deraiate și canale ale morții, la 60 de bani/kg

Cumpărarea capacelor de canal sau a șinelor de tren este total interzisă. În București există centre de fier vechi ce primesc, fără probleme, astfel de materiale. Un experiment EVZ demonstrează faptul că, pentru unii afaceriști care se ocupă de colectarea metalelor, legea e făcută doar pentru a fi încălcată!

Nu de puține ori au avut loc accidente grave, cu persoane care au căzut în gurile de canal lăsate descoperite, după ce s-au furat capacele din fier. Ba, mai mult, au existat cazuri în care trenurile au deraiat după ce hoții au furat bucăți din sistemul feroviar, precum șine sau buloane. Hoții care recurg la astfel de găinării cu posibile consecințe criminale, merg apoi cu materialele la centrele de fier vechi, unde, teoretic, angajații de acolo trebuie să le refuze și să anunțe imediat poliția! Practic, orice hoț care pune mâna pe un capac de canal îl poate vinde. Fie are norocul să-l dea din prima, fie insistă și tot găsește un centru care să-i accepte marfa. Asta demonstrează un experiment realizat de reporterii EVZ, deghizați în „găinari” „blindați” cu câteva capace de canal, dar și cu o bucată de șină, de aproximativ un metru și care cântărea vreo 40 de kilograme. Bineînțeles, materialele nu au fost furate, ci puse la dispoziție de Apa Nova și CFR, instituții care au reacționat, prompt, la demersul nostru jurnalistic.

FOTO: ORA 11.00: La primul centru de colectare, din zona Colentina, am fost refuzați și am făcut cale întoarsă

Ne puteți urmări și pe Google News

Am făcut bani, chiar de la a doua încercare

Îmbrăcați în maiouri și bermude ponosite, cu fierul vechi în portbagaj, am început să „batem” centrele de fier vechi din București. Primul „remat” în care ne-am oprit, undeva pe Șoseaua Colentina, nu am avut succes. Angajatul centrului aproape că a vrut să ne ia la bătaie când a văzut cu ce nonoricire intrăm la el în „curte”.

„Plecați, dracu’, cu ală daici, că mă dați de belea rău! Păi, vreți să mă bagați la pârnaie?! Voi nu vedeți ce scrie acolo, că n-am voie să iau capace de canal? Hai, ieșiți repede că ne supărăm”, ne-a luat în primire colectorul de metale încă de la intrarea pe poarta centrului. Nici n-am apucat să punem capacul jos, măcar să ne odihnim puțin, că imediat am făcut cale întoarsă, speriați de furia angajatului care avea, deja, o bară foarte țeapănă în mână... Am băgat capacul în mașină și am plecat mai departe, cu convingerea că ce vrem noi să demonstrăm este cât se poate de real. Și nu ne-am înșelat!

FOTO: ORA 11.30: Undeva, în zona Andronache. Intrăm cu șina de tren după noi. Asta nu înainte de a vinde un capac de canal

De pe „Colentina” am ajuns pe „Andronache”, unde am ales un centru de pe o străduță adiacentă. Ne-am luat inima în dinți, deși era cam strânsă după ce, mai înainte, am fost puși pe fugă.

„Ia zi, boss, ne iei și nouă capacu’ ăsta?”

„Ne-o luăm, ne-o luăm, asta e”, ne-am spus noi, și am intrat cu fierul într-o curte desprinsă parcă din celebra serie de filme „Mad Max”.

FOTO: ORA 11.32: „Ascundem” marfa proaspăt vândută, așa cum ne-a indicat „bossul” de pe Andronache

Orice se putea găsi în acest spațiu, de doar câțiva metri pătrați. Biciclete peste frigidere, cabluri de oțel încurcate printre calorifere și bucăți de tablă erau așezate „cu cap”, ca într-un joc de Lego, cu piese rupte. Ce mai lispea din acest tablou? Un capac de canal, sau o șină de tren!

„Ia zi, boss, ne iei și nouă capacu’ ăsta?”, îl deranjăm noi pe „boss”, care stătea pe vine și își pregătea ceva de mâncare, la un reșou rămas, probabil, de la o colectare, și pe care călea multă ceapă cu un miros ce se putea „vedea” chiar și din stradă.

FOTO: ORA 11.33: Ieșim victorioși de pe poarta centrului cu banii câștigați în mână. Ne continuăm experimentul

„O bucată de șină te interesează?”

„Băi, nene, voi să-mi ziceți de unde îl aveți, că n-am chef de probleme”, ne răspunde el, cu un ochi la tigaie și cu celălat pe un monitor unde putea vedea imagini din stradă, cu mașina noastră. „Și de ce ați parcat așa departe?”, pare el că a mirosit ceva. „Hai, cu el pe cântar”, mușcă angajatul momeala noastră! Nici n-am mai stat pe gânduri și, imediat, am plusat, cu tupeu! De data aceasta l-am luat astfel. „Unchiule, ia zi, o bucată de șină de tren, te interesează? Are cam 40 de kile!”, ne-am rățoit curajoși la victimă. Omul ne-a privit lung și abia a scos câteva cuvinte printre dinți. „Hai, adu-o și p-aia, dar să o bagați undeva în spate după ce o cântărim! Că poate ne vede naiba careva ”. Ne-am luat banii, l-am salutat pe om și am luat drumul altui depozit.

FOTO: ORA 12.00: La centrul din fața Spitalului Fundeni am primit chiar și un bon „de ordine”.

Centru de colectare, aflat chiar vizavi de Spitalul Fundeni

O curte imensă plină de fier vechi parcă ne aștepta să aducem marfă, chiar vizavi de Spitalul Fundeni.

Cum putem să-i oprim pe hoții de fier vechi care fură chiar și bucăți din șinele de tren?

N-am stat prea mult pe gânduri și am intrat „la braț” cu un alt capac de canal. „Are 36 de kile, luați bonul ăsta și așteptați să vă luați banii.“, ne-a transmis, din spatele unei gherete, un bătrânel slab și trecut bine de 70 de ani. E clar, omul poate are o pensie mică și încearcă să mai câștige un leuț în plus. Nimic de condamnat. Dar ce ne facem cu acest fenomen care nu poate fi stopat? Cum putem să-i oprim pe hoții de capace de canal sau pe cei care fură șine întregi de tren? Din păcate, deși este interzisă cumpărarea capacelor de canal și a șinelor de tren, există în București centre care nu te refuză dacă vii cu astfel de marfă. Prin acest experiment EVZ a vrut să tragă un semnal de alarmă vizavi de pericolele care ne pândesc la tot pasul din cauza acestor furturi, dar și să arate că legile în țara asta sunt făcute să fie încălcate.

Centrele de colectare riscă să fie închise

Dacă cei de la centrele de colectare primesc de la persoane fizice metale feroase și neferoase și aliaje ale acestora utilizate în activitatea feroviară, de tipul șinei de cale ferată, pieselor aparatelor de cale rulantă, riscă amenzi între 20.000 de lei și 40.000 de lei. Mai mult, la un control al Poliției, dacă cel care a cumpărat materialul de cale rulantă nu are cum să dovedească proveniența acestuia, centrul poate fi închis. Iar cel care vinde așa ceva riscă pușcăria.

De-a lungul timpului, din cauza furtului de cale rulantă, mai multe trenuri au deraiat. În anul 2008, la Valea Călugărească, a avut loc un accident feroviar în urma căruia o tânără de 17 ani și-a pierdut viața și alte patru persoane au fost rănite. Copila, care se îndrepta spre Focșani, a fost ucisă de o șină care a străpuns podeaua vagonului. Potrivit lui Laurențiu Dumitru, șeful Comisiei care s-a ocupat de acest caz, deraierea a avut loc din cauza furturilor unor șuruburi de la macaz.

Fierul vechi - aur curat

Afacerile cu fier vechi au mers bine întotdeauna. Nu pentru amărâții care scormonesc, zilnic, prin gunoaie în speranță că poate găsesc o bucată de metal și o vând repede, ci la șmecherii care s-au îmbogățit peste noapte din acest business. Un exemplu de oameni care au prosperat la acest capitol sunt Constantin Mircea, zis „Mircea Mondialu” și fiul acestuia, Constantin Nicolae, zis „Nelu Mondialu”. Cei doi au creat un adevărat imperiu, în județul Giurgiu, din afaceri ilicite cu fier vechi. Anchetatorii vorbesc de prejudicii de milioane de euro pe care statul roman nu i-a încasat niciodată. Chiar dacă este doar 60 de bani kilogramul, dacă îl vinzi cu tonele, fără acte și prin firme fantomă, afacerea dă roade.