Eșec de 40 de milioane de euro din fonduri europene. Noul portal ONRC este nefuncțional

Eșec de 40 de milioane de euro din fonduri europene. Noul portal ONRC este nefuncțional Inregistrare firme Sursa foto: EVZ

București. Registrul Comerțului (ONRC) a lansat, oficial, pe 1 august, noul portal digital menit să reformeze serviciile oferite de instituție. O investiție de aproximativ 40 de milioane de euro care funcționează defectuos.

Noul portal digital a fost, practic, un eșec finanțat din bani publici. Aplicația nu a funcționat nici o zi fără ca utilizatorii să nu întâmpine probleme grave de securitate și de accesibilitate.

Eșec finanțat din fonduri publice la Registrul Comerțului

La 1 august a fost lansată noua platformă digitală destinat operațiunilor gestionate de Registrul Comerțului. Prin intermediul acestui portal, antreprenorii ar trebui să înființeze o firmă în doar 24 de oră. S-a dovedit că nu stau așa. Investiția pentru care s-a plătit 187 de milioane de lei, nu funcționează.

Aceasta deși, chiar Marcel Ciolacu, premierul României, a lăudat-o la momentul lansării. Dacă prim-ministrul s-ar fi interesat din timp, despre noua platformă, probabil că s-ar fi abținut. Încă din timpul testării au fost descoperite breșe de securitate foarte mari și disfuncționalități. Astfel, CNP-urile utilizatorilor, dar și date esențiale despre firme erau vizibile pentru oricine accesa platforma, conform economedia.ro.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Știu că a fost nevoie de întreruperea activității Registrului pentru o săptămână, dar de azi beneficiile sunt majore pentru antreprenorii români. Întregul parcurs de activitate al unei firme poate fi acum gestionat online. Concret, reducem timpul necesar înființării unei firme de la 72 de ore la doar 24. Mai mult, în maxim 15 minute se pot completa și încărca documentele în noul portal dezvoltat de ONRC”, spunea Marcel Ciolacu fără să cunoască realitatea.

Mai mult, pentru a remedia problemele, conducerea ONRC a apelat la proprii funcționari. Aceștia au ajuns să lucreze suplimentar pentru că platforma nu este operabilă. Iar cum munca suplimentară se plătește în plus, iar funcționarii trebuie retribuiți, costurile cu punerea în funcțiune a noului portal ONRC vor mai crește.

Guvernul României

Marcel Ciolacu. Sursa foto: Facebook/Guvernul României

De la anunțuri triumfaliste ...

Testarea platformei gestionată de Registrul Comerțului a început în ultima săptămână din iulie. Noul portal urma să aducă o serie de schimbări în sfera serviciilor online, oferite de ONRC.

„Noul portal de servicii online al ONRC aduce o serie de schimbări necesare în sfera serviciilor publice online prin reutilizarea informațiilor, automatizarea proceselor, autentificarea prin intermediul identității virtuale oferite prin serviciul ROeID și nu numai”, anunța ONRC înainte de lansare.

Pe 1 august, ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, anunța pe un ton triumfalist noile facilități. Portalul și serviciile oferite ar fi trebuit să fie, conform ministrului super-eficiente.

„Am redus timpul necesar pentru crearea unei firme de la 72 de ore la 24 de ore. Antreprenorii au nevoie de doar 15 minute pentru a completa și încărca documentele în portalul ONRC 2.0. Am anunțat astăzi lansarea portalului prin care am digitalizat 17 evenimente de viață din cele 36 prevăzute în Politica Publică de e-guvernare,” scria ministrul pe Facebook.

... la amenințări cu demiterea la Registrul Comerțului

În ciuda optimismului afișat de la Guvern, lucrurile mergeau prost. Datele firmelor, ale acționarilor și ale altor utilizatori erau disponibile oricui, fără a fi protejate de vreun sistem de securitate. Între 1 august și 9 august, conform sursei citate, platforma gestionată de Registrul Comerțului nu a funcționat normal. Erorile au început să apară încă de la conectarea la platforma digitală, indicând breșe majore de securitate și de funcționare.

În aceste condiții, ministra Justiției, în subordinea căruia funcționează ONRC, a fost obligată să ia poziție. Alina Gorghiu a dat vina, pentru blocaj, pe personalu insuficient, perioada concediilor și numărul prea mare de solicirări. Sunt aspecte pe care trebuiau să le aibă în vedere dezvoltatorii platformei încă de la început.

Gorghiu a susținut că a cerut suport tehnic de la Ministerul Digitalizării care ar fi trimis specialiști, IT-iști, tehnicieni pentru remedierea problemelor. Toate astea implică costuri suplimentare, în condițiile în care firmele contractate au încasat deja 40 de milioane de euro. Mai mult, a amenințat conducerea de la Registrul Comerțului cu demiterea dacă nu va remedia problemele.

„Aștept de la conducerea Registrului să comunice transparent și constant cu beneficiarii, să ceară scuze tuturor celor care au fost afectați de blocaje și să își asume rezolvarea problemelor într-un termen mult mai scurt. În cazul în care aceste probleme nu vor fi remediate, voi cere premierului schimbarea din funcție a directorului ONRC”, a declarat Alina Gorghiu pentru Economedia.

Alina Gorghiu

Alina Gorghiu Sursa foto: EVZ

Activitatea economică este blocată

Problemele de la portalul dezvoltat la Registrul Comerțului, în ciuda declarațiilor politicienilor, afectează grav activitatea economică. Problemele apar în lanț, pornind de la erorile din sistemul digital care ar fi trebuit să îmbunătățească activitatea mediului de afaceri. Pe de-o parte, băncile nu pot desfășura în mod normal activitatea de creditare a companiilor.

Aceasta pentru că au nevoie de informații pe care le accesează, în mod normal, din portalul ONRC. Iar disfuncționalitățile sistemului împiedică desfășurarea acestor interogații. Pentru emiterea unui simplu card bancar, pentru o firmă, este nevoie ca banca să știe dacă datele de identificare au fost actualizate. Fără aceste informații, operațiunile nu pot fi acceptate.

Iar dacă relațiile cu băncile se derulează cu dificultate, tot cu dificultate se derulează și relațiile comerciale dintre firme.

ONRC

Portal ONRC Sursa foto: Captura

 Portalul funcționează cu dificultate

Ștefan Deleanu, specialist IT, a semnalat o serie de erori grave de securitate, de configurare și de funcționare la noul portal dezvoltat de Registrul Comerțului. În opinia sa, portalul nu poate fi reparat într-un timp scurt, în ciuda declarațiilor optimiste ale responsabililor. Drept urmare, spune Deleanu, este nevoie de revenirea la vechea platformă, veche, dar funcțională.

„Digitalizarea prin lansarea noii platforme a fost lovită de eșecuri de dezvoltare, testare precară sau chiar inexistentă înainte de lansare, și, în final, construirea unei platforme fără o fundație tehnică solidă, deasupra căreia să se poată construi în viitor”, a spus Ștefan Deleanu.

Informaticianul a prezentat și inventarul principalelor erori și probleme ale platformei noi a ONRC, myportal.onrc.ro. El a exemplificat cu lungimea enormă a fluxului de înregistrare al societăților din cauza cantității uriașe de informații introduse în platformă. O altă situație dificilă are legătură cu rezervările denume. În acest modul se pot folosi maximum 3 încercări.

„Deși platforma permite verificarea în timp real a disponibilității lor, dacă nu găsești o denumire în 3 încercări (poate încerci să ai un nume interesant sau original), trebuie să începi de la capăt. Formularul se completează din nou. Sistemul de rezervări de denumire este neoptimizat, ceea ce înseamnă că durează prea mult timp pentru verificarea disponibilității unei denumiri”, a arătat Ștefan Deleanu citat de economedia.ro.

Inventarul problemelor

Rețeaua ONRC este supraîncărcată, atrage atenția expertul IT. În loc să prelucreze informațiile despre cereri în memoria locală a computerului, platforma le salvează și le încarcă din cloud, de fiecare dată. Acest lucru presupune că rețeaua ONRC este încărcată imens, iar presiunea pe rețea a crescut de 3-4 ori, spune expertul IT.

El a semnalat o serie de breșe de securitate, care au permis dezvăluirea unor date cu caracter personal, precum adrese, CNP-uri, contracte de închiriere etc. O altă problemă apare la sistemul de plăți. Plățile făcute nu sunt validate, astfel că cineva poate cumpăra ceva, de pe platformă, fără să plătească.

Conducerea ONRC nu a negat aceste probleme, dar a încercat să le minimalizeze, în toate comunicările publice. Oficialii de la Registrul Comerțului vorbesc despre situații atipice apărute, care necesită optimizări. Ei pun problemele apărute pe volumul mare de date care trebuie concentrate în noul portal. Or, tocmai acesta a fost rolul platformei să gestioneze un volum mai mare de date.

„Începând cu data de 26 iulie 2024 se monitorizează permanent sistemul informatic, fiind verificate, analizate și tratate situațiile atipice de natură tehnică ce se înregistrează din exploatarea sistemului, zilnic fiind efectuate optimizări,” a precizat, într-un răspuns către economedia.ro, Valentina Burdescu, director ONRC.

A fost suspendată activitatea cu publicul la Registrul Comerțului. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Eșec de 187 de milioane de lei la Registrul Comerțului

Registrul Comerțului a cheltuit, în total, suma de 187 de milioane de lei, din care 158 de milioane de lei sunt fonduri europene, pentru dezvoltarea acestui portal. Iar cheltuielile nu se vor opri aici. Detaliat, costurile de până acum sunt următoarele:

  • proiect tehnic - 85.000 de lei, conform anunțului de licitație publică pe SEAP;
  • execuția portalului - 164,5 milioane de lei;
  • management proiect - aproape 2 milioane de lei;
  • testare și securitate - 6,5 milioane de lei.

Cu siguranță, într-un final, costurile vor fi mult mai mari, dat fiind nevoile de remediere a problemelor apărute. Munca suplimentară a lucrătorilor ONRC, specialiștii aduși de la alte instituții să remedieze problemele apărute în funcționare trebuie plătite. De asemenea, se va ajunge la acte adiționale și contracte suplimentare cu firmele dezvoltatoare, care vor umfla costurile cu noul portal.