Regii asfaltului portocaliu, ameninţaţi de bisturiu

Sorin Oprescu vrea să rezilieze contractele de întreţinere a străzilor, în valoare de 125 de milioane de euro.

Campionii asfaltărilor“ din Bucureşti se pregătesc de o vară cu emoţii. Noul edil-şef Sorin Oprescu este, în aceste zile, în căutarea unor soluţii de reziliere a contractelor încheiate pe vremea lui Adriean Videanu pentru mentenanţa arterelor principale, au precizat, pentru EVZ, surse din Primăria Capitalei.

Aflaţi, teoretic, la adăpost datorită faptului că înţelegerile sunt încheiate până în 2010, partenerii de contracte ai primăriei lui Videanu, printre care se numără şi celebra firmă Euroconstruct Trading ’98, controlată de aşa-zisul „grup de la Golden Blitz“, ar putea să aibă o surpriză neplăcută: Oprescu a cerut direcţiilor din primărie, dar şi unei echipe de control detaşate de la ANAF să analizeze felul în care firmele care au obţinut zeci de milioane de euro din bugetul primăriei şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale.

Potrivit informaţiilor noastre, Oprescu este decis să pună în aplicare clauzele de reziliere din contracte, în cazul în care analiza acestora va demonstra că firmele nu îşi justifică banii primiţi de la primărie. Primăria Generală nu a comentat informaţiile EVZ, însă este de aşteptat o reacţie oficială după ce Oprescu va prezenta, mâine, o informare asupra situaţ iei direcţiilor din instituţia pe care o conduce. Campionii Golden Blitz

„Evenimentul zilei“ a obţinut lista de beneficiari ai contractelor pentru mentenanţă, dar şi - în exclusivitate - toate sumele pe care primăria a fost de acord să le achite companiilor pentru întreţinerea străzilor bucureştene. Valoarea totală a contractelor este de peste 125 de milioane de euro. Înţelegerile au fost încheiate în 2005, primul an de mandat al lui Adriean Videanu, şi vor expira în 2010. Este vorba despre un pachet de şase firme, dintre care o parte au legături notorii cu lumea politică, în special cu lideri PDL.

Contractul cu cea mai mare valoare, de peste 98 de milioane de lei (aproape 30 de milioane de euro), a fost încredinţat celebrei firme Euroconstruct Trading ’98 - afacerea grupului de la Golden Blitz, apropiaţi ai lui Dorin Cocoş, soţul Elenei Udrea. În schimbul acestor bani, Euroconstruct ar fi trebuit să asigure mentenanţa la 21 de artere bucureştene, printre care bulevardul Magheru, Calea Victoriei, Ion Mihalache sau strada Bucureşti-Ploieşti. Eurovia-Construct International SA, controlată de familia senatorului PDL Cornelia Cazacu, este şi ea pe lista de beneficiari. Valoarea contractului este apropiată de cea „adjudecată“ de Euroconstruct Trading ’98: peste 89 de milioane lei, adică aproape 25 de milioane de euro.

Eurovia-Construct are în „parohie“ 16 artere, precum Bd. Eroilor Sanitari, Regina Elisabeta, Drumul Taberei etc. SC Han Group SA, următoarea din cele şase firme, este un caz interesant: nu are în obligaţiile contractuale decât mentenanţa a 11 artere, însă primeşte aproape 69 de milioane lei, adică 19 milioane de euro. SC Han Group este afacerea unor cetăţeni turci: familia Sipahi. În afară de contractele încheiate cu Primăria Capitalei, SC Han Group a reuşit să câştige mai multe licitaţii într-un alt „fief“ PDL: Cluj-Napoca, în timpul mandatului lui Emil Boc. Singura firmă străină din „clubul“ celor şase este SC Strabag SRL- reprezentanta în România a companiei multinaţionale Strabag. Contractul încheiat de această societate are şi valoarea cea mai mică: 16 milioane de euro. Colegi şi la „Borduriadă“

SC Tehnologica Radion SRL s-a ales, prin contractul semnat în 2005, cu 73 de milioane de lei (20 de milioane de euro) şi cu 21 de artere în mentenanţă. Printre acestea, strada Vatra Luminoasă, Calea Vitan şi bulevardul Dacia, Decebal sau Mihai Bravu. Acţionarul principal al societăţii este omul de afaceri Theodor Berna. Tehnologica Radion este una dintre firmele care, anul trecut, au participat voluntar la salubrizarea drumului din zona Glina, după ce preşedintele Băsescu s-a arătat nemulţumit în public de starea acestuia. Ultima firmă dintre cele şase este SC Delta ACM 93 SRL, al cărei contract depăşeşte 63 de milioane de lei (peste 17 milioane de euro).

În „portofoliul“ societăţii se află întreţinerea a 13 artere bucureştene, printre care Mihai Eminescu, Lacul Tei, Barbu Văcărescu. Împreună cu SC Euroconstruct Trading ’98 , Han Group şi Eurovia Construct, SC Delta ACM s-a „calificat“ şi într-o altă afacere controversată a primăriei în timpul lui Videanu: schimbarea bordurilor din Bucureşti. De asemenea, tot SC Delta ACM este firma care a executat lucrările de reparaţie a Podului Grant, ale cărui „rosturi de dilataţie“ au devenit subiect de ironii publice la adresa competenţei societăţii angajate de Videanu.

APĂRARE

Besciu: „Contractele sunt 100% legale“

Dan Besciu, unul dintre acţionarii de la Euroconstruct Trading ’98, susţine că primăria nu ar avea niciun motiv de reziliere a contractului: „Nu ştiu ce se întâmplă în primărie. Contractele sunt 100% legale. Dacă nu ne-am fi respectat obligaţiile, le-ar fi reziliat de mult domnul Videanu. Să nu credeţi în legendele astea că noi am fi câştigat pentru că suntem apropiaţi de domnul Cocoş sau de doamna Udrea sau de preşedintele Băsescu. De noi s-a scris, slavă Domnului! Mai aveau puţin şi ne făceau parteneri de afaceri cu George Bush“, a declarat Besciu pentru EVZ.

Răzvan Murgeanu, viceprimar PDL al Capitalei: "Dacă nu s-au respectat obligaţiile şi băieţii ăştia au încasat bani degeaba, le reziliem contractele."

Comentaţi mai multe pe oana-dobre.blogspot.com