Evenimentul Zilei > Social > Regele nebun… vestește primăvara
Regele nebun… vestește primăvara

Regele nebun… vestește primăvara

Când nimic nu te mai poate ajuta, atunci arta e cea care te salvează. Aceasta este impresia pe care o ai când privești „Regele nebun” al lui Corneliu Baba, întunecat, angoasat, frământându-și mâinile agitat, lângă „Bărcile din Veneția” ale lui Nicolae Dărăscu, pitorești, senine, oglindindu-și velele colorate în apele lagunei.

 Ca-ntr-un scenariu de tipul înainte și după. Încarcerare versus eliberare. Te răsucești la 180 de grade și acum vezi un Mützner vesel înfățișând o femeie frumoasă, cu părul prins în coc, desculță și cu fustă până în pământ, ieșind în curte, probabil în Provence, cu o tavă cu rodii. Îți amintești de Vermont-ul din spatele tău în care o fată își admiră în oglindă rochia de bal, roșie, cu umerii goi, seducătoare, senzuală, mulțumită. A doua opoziție. Apoi, îți întorci privirea spre vedeta salonului. Știi că e vedeta pentru că este poziționată central, delimitată de restul operelor, pe etichetă scrie Nicolae Tonitza, iar valoarea este estimată între 20.000 – 40.000 euro. Vezi o fată cu chip copilăros, cu privirea fixă, cu șuvițe rebele, cu ținută dreaptă și mândră. Intuiești regula. Îți întorci privirea în partea opusă și vezi o femeie cu capul înclinat, cu privirea obosită, ștearsă, cu părul negru căzând pe umerii goi și decolteu, stând relaxată pe un fotoliu. Portretul este semnat de același Corneliu Baba. Acum ai confirmarea. Te afli într-o expoziție interactivă, în care operele comunică, în care opoziția, diversitatea și unicitatea sunt noțiuni elementare. Chiar și fără să descoperi secretul curatorial, intenționat sau nu de cei de la Artmark, orice iubitor de frumos este surprins și plăcut impresionat de fiecare operă de artă în parte și de numele artiștilor români importanți care compun Expoziția Licitației de Primăvară. Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Nicolae Vermont, Aurel Băeșu, Octav Băncilă, Ion Theodorescu-Sion, Francisc Șirato, Theodor Pallady, Ștefan Popescu, Dumitru Ghiață, Eustațiu Stoenescu, Camil Ressu, Constantin Artachino, Iosif Iser, alături de cei deja menționați realizează o retrospectivă a artei românești valoroase. De altfel, nu este o surpriză ca o licitație sezonieră să traverseze timpurile și să prezinte publicului momente de la clasicism și tradiționalism, la impresionism și artă modernă, la expresionism și avangardă, până la postmodernă și contemporană. Licitațiile sezoniere sunt cele mai importante de pe piața românească de artă, iar cea de primăvară reprezintă un moment cheie pentru achiziția de artă. Validată în România drept unul dintre cele patru mari evenimente ale anului, ediţia de anul acesta oferă colecționarilor, investitorilor și, în fond, oricărui pasionat de artă ocazia de a achiziționa mai mult decât un tablou, o amintire, un sentiment, o moștenire, trecut și prezent deopotrivă. 

Accesibil

Cu diferite praguri financiare, licitația este accesibilă chiar și unui entuziast, care visează să-și înceapă propria colecție, dar și o oportunitate pentru colecționarii experimentați de a-și adăuga o nouă piesă în colecție.  Astfel, pentru 1.000 – 5.000 euro, un iubitor de artă poate alege opere precum „Trandafiri” de Rudolf Schweitzer-Cumpăna, „Peisaj din Sicilia” de Rudolf Negely, „Vestitoarea dreptății” de Sabin Bălașa, „Grădină suspendată” de Ion Alin Gheorghiu, „Flori și păpușă” de Ion Theodorescu-Sion, „Pod peste Sena” de Theodor Pallady, „Spaniola” de Corneliu Baba sau „Rochia de bal” de Nicolae Vermont. Pentru opere mai valoroase, colecționarii pot opta pentru lucrări ca „Bărci la Veneția” de Nicolae Dărăscu (estimare: 12.000 – 18.000 euro), „Grădina cu leandri” de Samuel Mützner (estimare: 8.000 – 12.000 euro), „Rege nebun” de Corneliu Baba (estimare: 15.000 – 25.000 euro) sau „Spaniolă„ de Iosif Iser (estimare: 12.000 – 16.000 euro).

Expoziția Licitației de Primăvară prilejuiește, de asemenea, reîntâlnirea lui Nicolae Tonitza cu Francisc Șirato, ambii colegi în Grupul celor patru, alături de Ștefan Dimitrescu și Oscar Han. Pe lângă vedeta licitației semnată de Nicolae Tonitza  și amintită anterior, „Bluza albastră”, artistul este prezent și cu un studiu floral, „Garofițe” (estimare: 12.000 – 18.000 euro), realizat în 1935 și unul dintre cele 10 astfel de studii cu care a participat în luna mai a anului 1935 la expoziția Grupului celor patru de la Fundația Dalles. La rândul lui, Francisc Șirato este prezent tot cu un studiu floral, „Flori și cărți” (estimare: 8.000 – 12.000 euro).

Licitația de Primăvară va avea loc joi, 24 martie, ora 19:30, la Athénée Palace Hilton, iar expoziția poate fi admirată până miercuri, 23 martie, la Palatul Cesianu-Racoviță, str. C.A. Rosetti, nr. 5. Vizitatorii vor avea ocazia de a descoperi adevăratele valori culturale românești într-un Palat al artelor, pășind pe covor roșu într-o astmosferă ca-n „Poveste cu rege și regină” de Mișu Teișanu care, de altfel, deschide expoziția.