Părintele Eugen Tănăsescu, consilierul de comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului, a spus pentru EVZ că acest rezultat „este, într-un fel, logic, pentru că după privatizarea întregii societăți era firesc să urmeze și pasul de privatizare a credinței. Această privatizare există atât în societate cât și în Biserica Ortodoxă Română. Fiecare preot se crede o biserică în sine. Fiecare are ideea lui, teologia lui, așa cum și fiecare a crezut ce a vrut despre Referendum: că s-a manipulat, că s-a politizat, că întrebarea e neclară”, a spus preotul.
„Dacă noi mai vrem să contăm în societatea asta, trebuie să înțelegem că la Referendum ne-am confruntat și am descoperit acest masiv fenomen social, că fiecare crede ce vrea și vede tot, în stilul propriu, de la preoți la Biserica, de la preoți la normele de credință și Dumnezeire. Biserica pe viitor va trebui să aplice aceeași Evanghelie, ținând cont de noua realitate: privatizarea credinței! Credința suferă! Din acest motiv fiecare a avut părerea lui despre Referendum. Cine a înțeles s-a constituit în cele peste 3 milioane care s-au dus la vot, cine nu, a avut o altă motivație”, a declarat Pr. Eugen Tănăsescu.
„Nu mai există Dumnezeul nostru, există Dumnezeul meu!”
Consilierul Arhiepiscopiei Tomisului explică că au fost greșeli de comunicare în ambele tabere – atât cea pro Referendum, cât și cea „boicot”. Insuccesul Referendumului a fost un dezastru din două mari puncte de vedere: primul dezastru a fost al comunicării, iar cel deal doilea a fost dezastrul comunitar – „nu mai există Dumnezeul nostru, avem Dumnezeul meu. Este o problemă la care Biserica trebuie să mediteze pe viitor” spune părintele. În opinia acestuia, Biserica a avut o implicare firească, arătând că aceasta a susținut un punct de vedere al căsătoriei așa cum îl vede. Întrebarea pe care trebuie să ne-o adresăm pe viitor este „Ce facem de acum? Trebuie să ținem cont că credința nu mai e fenomen de masă.” conchide Pr. Eugen Tănăsescu.
„Dacă avem toleranță spre moda LGBTQ, România va pierde și mai mult”
Ioan Onea, părinte îndrăgit de o comunitate mică din satul Niculițel, jud. Tulcea, a rostit câteva vorbe pe tema Referendumului, cuvinte pe care le-a spus și enoriașilor: „România a început să se piardă de la Revoluția din 1989. Noi oamenii, am început să îi spunem binelui – rău, anormalului – normal. Ar trebui să ne punem un semn de întrebare spre ce ne întreptăm. Dacă avem toleranță spre moda LGBTQ, România va pierde și mai mult” spune pentru EVZ, preotul paroh, Ioan Onea. Parohul crede că la țară s-a făcut informare din toată inima, „fiind mai degrabă un îndemn, fără niciun vicleșug”. Regretă că la acest Referendum s-ar fi putut face o informare mai bună din partea asociațiilor pro-familie. Părintele continuă spunând că „oamenii de la țară nu au înțeles foarte bine ce se întâmplă. Mulți au spus că întrebarea este derutantă, crezând că-l pot salva pe Dragnea de închisoare și că acesta ar putea să modifice Constituția după bunul plac. La sate nu s-a făcut campanie pentru Referendum. Singura informare s-a făcut în Biserică”.
Cei mai mulți votanți au fost în Italia
Printre cei mai numeroși votanți din Italia se numără diasporenii din Torino. Jurnaliștii EVZ au stat de vorbă cu părintele Victor de la Parohia Sf. Ierarh Nicolae din acest oraș, spunându-ne că duminica la Sf. Liturghie oamenii au venit încrezători, dar s-au întristat seara când s-au afișat rezultatele finale. Românii s-au așezat la rând de la primele ore ale dimineții, unii venind de la sute de kilometri depărtare, după cum ne povestește părintele: „După acest referndum, tot ceea ce avem de făcut este acela de a reveni la rugăciune și sperăm ca viitoarele generații să nu ne condamne pe noi pentru ce am făcut sau nu am făcut. Faptele noastre ne vor judeca. Aș vrea să le reamintesc tuturor ce spunea Nicolae Iorga, că un popor fără credință este un popor fără viitor”.
Trăirile Patriarhului Daniel după eșecul de la urne
Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, a povestit, la cald, trăirile Patriarhului Daniel și a reprezentanților bisericii, în exclusivitate pentru EVZ:
„Acest rezultat poate fi explicat. Aproape 4 milioane de cetățeni au venit la vot. Nu este o victorie a taberei progresiste sau a taberei ideologice care susține căsătoria între persoanelor de același sex. A fost, din păcate, o campanie scurtă de informare despre referendum. A apărut un bruiaj manipulatoriu legat de întrebarea pusă la referendum, dar și asocierea acestui act de democrație cu un personaj politic, care este constestat, care a creat această reținere de a ieși la vot. Patriarhul României a primit această veste într-un mod perfect echilibrat. Nu este o înfrângere a cultelor religioase. Biserica nu a făcut decât să susțină acest demers cetățenesc. Că nu a trecut referendumul ne dă prilejul de refelecție asupra gradului de secularizare a societății românești, al gradului de informare asupra trendurilor ideologice din America și din Europa care se resimt și la noi. Bineînțeles că ne-am fi dorit să treacă. Familia rămâne o temă intensă pentru societate. Trebuie ocrotită și de statul român și de biserici. Nu a fost suficient implicarea bisericii în informare. Implicarea maximă a fost în ultimele două săptămâni. Biserica nu este o instituție care să impună o anumită ideologie. Ea transmite mesajul ei creștin”, ne-a declarat acesta.