Interviurile telefonice cer mai puţin timp şi stabilesc, în linii mari, dacă un candidat corespunde cerinţelor jobului.
O primă selecţie a viitorilor angajaţi cu ajutorul interviurilor telefonice este o metodă de recrutare folosită din ce în ce mai mult şi de firmele româneşti. Acest tip de interviu este utilizat de angajatori pentru a verifica date din CV-uri, dar şi pentru a testa viteza de reacţie sau cunoştinţele.
Dacă sunteţi în situaţia de a da un astfel de interviu, experţii vă sfătuiesc să vorbiţi clar şi să daţi răspunsuri detaliate. Este mai bine să reprogramaţi interviul, dacă nu puteţi răspunde în momentul în care sunteţi sunat, eliminând astfel riscul de a face impresie proastă. Rapid, ieftin şi eficient
„Din punct de vedere al recrutorului, interviul telefonic este o ocazie foarte bună de a-şi lămuri semnele de întrebare legate de anumite aspecte din prezentările candidaţilor şi de a decide în ce măsură aceştia pot fi consideraţi ca potenţiali viitori angajaţi pe posturile respective“, spune Camelia Buburuz, director de resurse umane la JW Marriott Bucharest Grand Hotel. Un avantaj major în folosirea aceastei modalităţi de recrutare o reprezintă timpul „salvat“, atât pentru angajator, cât şi pentru candidaţi. „Prin acest interviu, angajatorul află dacă un candidat corespunde în linii mari profilului căutat, dar şi dacă există un minimum de interes din partea acestora pentru poziţia respectivă“, adaugă Alina Negrea, consultant al companiei Advice Human Resources din Capitală. Evident, această modalitate de recrutare este mult mai ieftină şi mai rapidă pentru toată lumea. „Există însă riscul de a pierde câţiva candidaţi care ar putea fi valoroşi pentru companie, însă pentru alte posturi“, este de părere specialistul în resurse umane George Butunoiu.
De asemenea, dacă joburile implică şi comunicarea prin telefon, interviul telefonic ar putea fi un prim test practic. Această modalitate este foarte eficientă pentru preselecţie, mai ales în cazul în care filtrarea candidaţilor se face pe criterii de competenţă tehnică. „Interviul telefonic «merge » foarte bine atunci când există criterii eliminatorii care pot fi verificate direct la telefon: limbi străine, cunoştinţe tehnice, viteza de reacţie ori prezenţa de spirit“, mai spune George Butunoiu. Cum s-ar putea derula convorbirea
Întrebările de la interviul telefonic nu sunt foarte diferite de cele de la primul interviu „faţă în faţă“, dar în cazul primului lipseş te un indiciu extrem de important pentru angajator, acela al comportamentului non-verbal.
Pentru verificarea autenticităţii mesajului livrat de candidat anumite întrebări pot fi reluate, dar din „unghiuri“ diferite. „Nu cred în răspunsuri «câştigătoare», ci în moduri bune de prezentare a compatibilităţii cu jobul şi compania respectivă“, menţionează Camelia Buburuz. Specialiştii în resurse umane recomandă candidaţilor ca, în timpul convorbirii, să nu se grăbească, să vorbească clar, iar răspunsurile să fie însoţite de cât mai multe detalii. De obicei, interviul telefonic este programat pentru o anumită oră. Pentru o discuţie reuşită trebuie găsit un loc în care să fie linişte, iar toată atenţia să fie concentrată asupra interviului.
De asemenea, nu este indicat mestecatul gumei, mâncatul, fumatul sau alte acţiuni care vă pot distrage atenţia de la convorbire. Totodată, candidaţii nu trebuie să adopte un stil prea familiar şi să nu vorbească la persoana a doua singular.
În cazul în care, dintr-un motiv sau altul, nu puteţi vorbi la telefon, îi puteţi spune celui care v-a sunat că în acel moment nu aveţi cum să purtaţi o discuţie, şi reprogramaţi interviul pentru altă oră.
PĂRERE
„Nu sunt adepta interviului telefonic“
Ioana M., din Bucureşti, a susţinut un astfel de interviu pentru un job de secretară, dar nu a fost selecţionată pentru următoarea etapă. Ea consideră că pe parcursul discuţiei a făcut mai multe greşeli care au condus la o decizie negativă din partea angajatorilor. „Numele companiei nu-mi spunea nimic şi i-am rugat să-mi ofere mai multe detalii. De asemenea, din cauza faptului că am aplicat pentru foarte multe posturi, nu ştiam pentru care dintre acestea am fost sunată“, povesteşte tânăra. Ioana M. consideră că şi pentru lipsa experienţei a primit din partea recrutorilor o bilă neagră. „Nu sunt adepta interviului telefonic pentru că nu reacţionez bine atunci când sunt luată prin surprindere. Îmi place să am puţin timp înainte pentru a mă pregăti“, mai spune Ioana M.