Mădălin Udrea, un ialomiţean de 24 de ani, a sunat, în 42 de zile, de aproape 6.500 de ori la numărul de urgenţă 112 doar pentru a înjura operatoarele.
"112 ce urgenţă aveţi?“ este întrebarea pe care un operator al numărului de urgenţă o poate rosti chiar şi de 800 de ori pe zi. De cele mai multe ori, răspunsul nu anunţă nici accidente, nici scandaluri, nici tâlhării sau urgenţe medicale. Peste 90 la sută dintre apeluri sunt false: glume sau injurii. Însă, chiar dacă majoritatea autorilor sunt minori, recordul pe ţară e deţinut de un adult.
Ialomiţeanul Mădălin Udrea are 24 de ani şi a atins performanţa de a forma numărul 112 de 6.442 de ori în doar 42 de zile, între noiembrie 2007 şi ianuarie 2008. Iar Mădălin mai are un record: într-o singură zi, pe 25 noiembrie 2007, a sunat la numărul unic de fix de 487 de ori, şi doar pentru a le înjura pe operatoare. „Io n-am sunat, doamnă!“
Mădălin Udrea locuieşte, împreună cu tatăl şi cu mama sa, într-o căsuţă din comuna Ograda, judeţul Ialomiţa. Asta, când nu-şi ia lumea-n cap şi pleacă prin ţară, fără să spună cuiva unde şi de ce. E un băiat retras, nu are prieteni şi, deşi a înjurat ore întregi operatoarele de la 112, nu e nici prea vorbăreţ.
Zilele trecute, EVZ l-a găsit pe Mădălin la Buzău, unde munceşte temporar la o firmă de forat puţuri. Când a aflat că-l caută „de la ziar“, „spaima“ operatoarelor de la 112 s-a ascuns într-o pădure de la marginea oraşului, de teamă că-l caută, de fapt, poliţia. Într-un final, a acceptat o scurtă întrevedere, săracă în vorbe şi presărată de o obsesivă detaşare: „Io n-am sunat, doamnă!“. „De unde să scot cinci milioane?“ Varianta lui Mădălin e simplă: „Sunt nevinovat!“. Versiunea sa contrastează însă flagrant cu probele „materiale“ deţinute de autorităţi: miile de înjurături adresate operatoarelor şi înregistrate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), instituţia care gestionează Serviciul unic 112. Chiar şi aşa, tânărul insistă că şi-ar fi pierdut telefonul, iar găsitorul ar fi sunat fără oprire la 112. „N-am dat io niciun telefon. Nu ştiu cine a dat, că mi-am pierdut telefonul acu’ un an“, spune fără să clipească Mădălin.
Absolvent a patru clase, după spusele mamei sale, sau doar a primeia, potrivit propriilor afirmaţii, Mădălin îşi găseşte cu greu alte cuvinte. Nu şi-a plătit nici singura amendă pe care a încasat-o pentru „aventurile“ de pe linia 112 şi nici nu ştie când o va face: „N-am de unde acum să scot cinci milioane“. Acesta a avut însă noroc, întrucât amenda maximă, primită pe 2 aprilie a.c., s-a dublat doar patru zile mai târziu. De Cartea Recordurilor
În general ursuz, Mădălin se mai destinde abia la glumele patronului său de la firma de forat puţuri şi ale şefului de tură, însoţitorii cu care tânărul a venit la întâlnire. Ironici, cei doi sunt de părere că subalternul obsedat de 112 nu ar fi vrut să făcă nimănui vreun rău, ci doar să îşi găsească o parteneră de viaţă.
„Ce-ai făcut, Mădăline? Ai încurcat 112 cu matrimonialele?“, îl tachinează constant şeful de tură, Claudiu Ion. Potrivit acestuia, Mădălin ar merita pe deplin să intre odată şi odată în Cartea Recordurilor. Ideea îi surâde tânărului, care chiar îşi aprobă şeful. Luat pe nepregătite de ultima întrebare, lui Mădălin îi dispare şi licărul de voie bună: „- Mădălin, vei mai suna la 112? - Io n-am sunat, doamnă!“. „Io de unde să ştiu ce făcea?“
Acasă, în Ograda, vecinii îl cunosc pe Mădălin drept un „băiat harnic, dar cam ciudăţel şi încet la minte“. Când nu e plecat prin ţară, munceşte la oamenii din sat. „E băiat bun el. Face cam rău dacă bea, dar când îl pui la treabă, e muncitor“, spune unul dintre localnici.
Omul era de faţă când, la începutul lui februarie, Mădălin a fost dus la secţia de poliţie, după identificare. „Muncea la mine în curte când au venit să-l ia, dar zicea că n-a făcut nimic rău. Totuşi, el n-are prietenă şi poate-i plăcea să stea de vorbă cu operatoarele“, povesteşte bărbatul.
În schimb, Elena Udrea, mama lui Mădălin, nu găseşte nicio explicaţie. Femeia recunoaşte că îl vedea vorbind des la telefon, dar a aflat cine se afla la capătul celălalt al firului abia când tânărul a fost săltat de poliţişti. „Io de unde să ştiu ce făcea? Nu prea vorbeşte cu noi, îi place să stea mai mult singur. Mereu pleacă dacasă şi apare după săptămâni“, spune aceasta. „Discernământul a fost prezent“ Mădălin folosea o cartelă reîncărcabilă, care nu oferă informaţii nici despre numele, nici despre adresa apelantului. Autorităţile l-au identificat însă în luna februarie şi l-au amendat în aprilie. Ancheta a început după ce oficialii STS au sesizat Poliţia Ialomiţa, exasperaţi de insistenţa tânărului şi de bogatul său repertoriu de înjurături.
Înainte de a fi amendat însă, a fost supus unui examen psihiatric, deoarece comportamentul său a ridicat semne de întrebare. Experţii Serviciului de Medicină Legală Ialomiţa au hotărât, în schimb, că apelantul „a avut capacitatea psihică de apreciere critică asupra faptelor de care este învinuit şi faţă de care discernământul a fost prezent“.
DISPECERATUL „112“ Bucureşti: 800.000 de farse în trei luni
În Dispeceratul 112 din Bucureşti se primesc zilnic mii de apeluri false. Operatoarele sunt, însă, obligate să răspundă de fiecare dată, chiar dacă, de multe ori, recunosc numerele de telefon şi ştiu că urmează o nouă glumă sau chiar o înjurătură. „N-avem ce face, răspundem. Poate omul chiar are o urgenţă a mia oară când sună. Astfel de persoane sunt de toate felurile: glumeţi, nervoşi, recalcitranţi sau unii care sună şi închid imediat“, povesteşte una dintre operatoare. Într-o singură tură de opt ore, sunt preluate chiar şi 800 de apeluri, dar numai 100 sunt reale. „La 112 nu sună niciodată ocupat“
Statistica e cât se poate de grăitoare: în 2007, dintre cele 36 de milioane de apeluri înregistrate la 112, 33 de milioane au fost false. Iar în 2008, în primele trei luni, din cele 970.000 de apeluri recepţionate, numai în Bucureşti, au fost transferate doar 170.000 către serviciile de urgenţă. Restul au fost false.
„Am avut şi 300 de apeluri de la o singură persoană, în patru zile. Sau 5.000 de apeluri în trei săptămâni. În astfel de cazuri, sesizăm poliţia“, explică şi generalul Eugeniu Muşat, şeful Direcţiei Apel Unic de Urgenţă.
Singura explicaţie pe care oficialii STS o au pentru avalanşa de farse este educaţia românilor. „E vorba de mentalitate şi educaţie. Persoanele care suprasolicită abuziv liniile nu înţeleg că pot pune vieţi în pericol, întârziind accesul la cei care au nevoie. La 112 nu sună niciodată ocupat, dar se poate răspunde mai greu din cauza sutelor de mii de apeluri false“, punctează purtă torul de cuvânt al STS, colonelul Adrian Fulea. Amenzi mai mari şi „bombardamente“ SMS
Drept consecinţă, numărul excesiv de apeluri false a dus la majorarea amenzilor. Astfel, dacă până la începutul acestei luni sancţiunile variau de la 100 la 500 de lei, acum au ajuns între 500 şi 1.000 de lei. Mai aspru se pedepseşte doar alerta falsă cu explozibili, pentru care pedeapsa este de la unu la trei ani de închisoare.
În plus, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, una dintre instituţiile cu atribuţii în zona Serviciului Unic pentru Apeluri de Urgenţă, ia deja în calcul anul acesta introducerea unor măsuri suplimentare de descurajare: „bombardamentul“ prin SMS (persoana care sună constant abuziv la 112 primeşte un mesaj pe telefonul mobil, generat automat ori de câte ori sună), redirecţionarea apelurilor sau chiar blocarea cartelei de pe care vine apelul.
DEFICIENŢE
Ultimatum de la Uniunea Europeană În noiembrie 2007, Comisia Europeană a iniţiat procedura de infringement (încălcarea tratatelor) împotriva României din cauza deficienţelor din funcţionarea sistemului unic de apeluri de urgenţă 112. Ultimul avertisment a fost transmis Bucureştiului în urmă cu două săptămâni, când a fost fixat şi un ultimatum de două luni pentru rezolvarea problemelor.
Reproşurile UE vizează incapacitatea sistemului de a localiza precis apelanţii. Aceasta, în condiţiile în care, în România este posibilă numai localizarea celor care sună de pe telefonul fix. În cazul terminalelor mobile cu abonament se poate afla doar identitatea şi adresa posesorului de abonament, iar în cazul cartelelor reîncărcabile, numai numărul de telefon.
„Cetăţenii europeni trebuie să se poată baza pe capacitatea serviciilor de urgenţă de a-i localiza atunci când dau un telefon la numărul de urgenţă“, atenţiona anul trecut comisarul european pentru telecomunicaţii, Viviane Reding. Recent, autorităţile române au anunţat că localizarea celor care sună la 112 va fi posibilă de la vară. Până pe 4 iunie, STS va încheia un contract cu o persoană fizică sau o companie care va asigura astfel de servicii.