Doar trei firme de asigurare din România au ajuns să controleze vânzările de RCA, poliță obligatorie pentru circa 6 milioane de șoferi. Un document confidențial, consultat de Capital, arată că nici măcar una nu respectă legea la plata despăgubirilor.
Peste 60.000 din cei 84.000 de șoferi care au fost implicați în accidente, din postura de păgubiți, în perioada martieiulie 2018, au avut probleme cu firmele de asigurare care au trebuit să le plătească daunele, arată un document confidențial al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Documentul realizează o analiză a plăților făcute în baza asigurării RCA și constată, printre altele, că doar trei firme de asigurare au adunat aproape 75% din totalul dosarelor de daună deschise în al doile trimestru al acestui an.
De altfel, concentrarea atât de ridicată a daunelor este firească, în condițiile în care și vânzările sunt împărțite aproximativ în aceleași procente. Mai puțin firesc este că niciuuna dintre cele trei firme care domnină clar piața nu respectă legea în ceea ce privește termenele de plată a daunelor.
Suspiciuni de fraudă
Cele trei, adică City Insurance, Euroins și Asirom depășesc termenele legale atât în ceea ce privește plata efectivă a daunei cât și în ceea ce privește durata medie de soluționare a dosarelor.
City plătește într-o perioadă aproape dublă decât prevede legea,având nevoie de 19 zile de la momentul închiderii dosarului pentru a achita sumele. Euroins are nevoie de 15 zile, iar Asirom de circa 11 zile.Termenul legal este de doar 10 zile.
În același timp, Euroins are nevoie de 44 de zile pentru a emite o soluție pentru dosarul de daună, Asirom de aproape 36 de zile iar City Insurance de 35 de zile. Termenul legal este de 30 de zile.
Mai mult decât atât, două dintre cele trei firme campioane la vânzări plătesc mai puțin decât le solicită service-urile, iar a treia este supectată că raportează eronat către ASF.
Concret, Asirom a plătit cu aproape 9,5 milioane de lei mai puțin decât au solicitat păgubiții, prin service-uri, iar Euroins cu peste 2,1 milioane de lei mai puțin. În cazul City, situația ridică semne de întrebare pentru specialiștii ASF.
„City Insurance a raportat achitarea integrală a sumelor solicitate...deși din petițiile înregistrate a rezultat faptul că au fost situații în care nu au acceptat sumele solicitate de persoanele păgubite sau de mandatarii acestora (nr: serviceuri)”, arată analiza.