Ce se întâmplă cu RCA-ul. Patronatul Brokerilor de Asigurare (PRBAR) a anunțat că prima netă de cheltuieli de distribuție, adică formula prin care ASF a permis vânzarea asigurării RCA la prețuri diferite în funcție de cheltuielile de distribuție, ar putea afecta mulți clienți.
Ce spune PRBAR
Anunțul PRBAR vine imediat după afirmațiile făcute, într-un interviu de CEO-ul Allianz Țiriac, care a explicat de ce nu sunt corecte acuzațiile care au fost aduse firmei sale, conform cărora sunt ascunse costurile reale ale asigurărilor vândute direct online.
PRBAR consideră că vânzarea poliței RCA presupune răspunderi și costuri importante pentru intermediar, că achiziția directă a acestui produs înseamnă că cel care cumpără (șoferul) își asumă întreaga responsabilitatea și că economia modică realizată prin achiziția directă online poate afecta mulți clienți.
Ce se întâmplă cu RCA-ul
PRBAR a spus că posibilitatea de a vinde RCA la prețuri diferite în funcție de costurile de distribuție ar trebui eliminată din legislația secundară.
În septembrie 2022, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat norma RCA astfel încât a dat posibilitatea asigurătorilor sau intermediarilor să vândă RCA la prețuri diferite în funcție de costurile de vânzare.
Atunci s-a introdus termenul de primă netă de cheltuieli de distribuție. Brokerii au contestat de la început acestă mișcare, în condițiile în care ea permite asigurătorilor să vândă online la un preț mai mic decât cel la care vând intermediarii (cărora li se plătește un comision, plafont acum la 7,4% din suma achitată de client).
Ca urmare a introducerii acestei modificări, societăți ca Allianz Țiriac sau Generali au înregistrat creșteri substanțiale ale vânzărilor online.
PRBAR considera că trebuie făcută de către autorități o analiza amănunțită a rezultatului introducerii în Septembrie 2022 a conceptului de prima neta de comision de distribuție, pentru RCA.
Propunerile PRBAR
„Comisionul de distribuție nu este un venit nemeritat al intermediarilor de asigurări, care s-ar cuveni să se reflecte într-un discount acordat clienților care achiziționează singuri, online, ci reprezintă o remunerație care acoperă în primul rand următoarele costuri ale intermediarilor:
– costurile de autorizare și de funcționare, date de legislația în vigoare, către ASF și către furnizori de servicii de audit IT și contabilitate specializata;
– costuri de pregătire profesionala către furnizori specializați, și taxe de certificare și examinare către ISF;
– costuri de emitere către furnizorii de soft specilizat de brokeraj;
– costuri cu încasare și procesarea plaților: comisioane bancare, taxe POS sau procesator de plata online;
– costuri de administrare poliță: notificare expirare asigurare, calculații comparative de reinoire, costuri de comunicații;
– costuri cu asigurarea obligatorie de răspunderea profesionala a intermediarului;
– costuri pentru conformitare la cerințele legale privind protecției datelor cu caracter personal și a celor cerute de legea distribuție de asigurări.”, a spus PRBAR.
Emiterea de polițe de asigurare presupune costuri, responsabilitate și implicare din partea unui personal specializat, pregătit foarte bine, și care activează într-un domeniu stict reglementat și supravegheat, spre buna protecție a tuturor clienților, potrivit știripesurse.