Războiul sexelor se duce în "Cvartet"

Piesa lui Heiner Müller, despre lupta dintre dragoste şi dorinţă, se joacă azi şi mâine, la Bulandra.

Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), a cărui a 17-a ediţie se află în plină desfăşurare la Bucureşti, în organizarea Teatrului Bulandra, prezintă astăzi şi mâine două spectacole cu o piesă considerată „crud de comică şi insuportabil de neliniştitoare“: „Cvartet“ de Heiner Müller, regizată de Matthias Langhoff, regizorul Companiei Rumpelpumpel. Spectacolul se va juca pe scena Sălii Izvor a Teatrului Bulandra, în fiecare zi de la ora 19.00.

„Cvartet“ este definit de organizatori ca „un spectacol despre eternul război dintre sexe, despre lupta dragostei şi a dorinţei“, pentru că în subtextul său se află una dintre cele mai celebre şi influente scrieri cu această temă: romanul epistolar de secol XVIII „Legăturile primejdioase“, de Choderlos de Laclos, apărut în 1782.

Cartea este un clasic al literaturii franceze, cu o forţă de impact neştirbită în timp, dovadă şi cele trei ecranizări excepţionale de care a beneficiat în secolul XX, datorate unor regizori precum Roger Vadim, Stephen Frears şi Milos Forman.

Aşadar, cele două personaje care se înfruntă în piesa „Cvartet“, punând în scenă, pentru a nu se ştie a câta oară, eterna „bătălie dintre sexe“ nu sunt altceva decât... marchiza de Merteuil şi vicontele de Valmont.

Clasic şi parodic

Considerat „cel mai important dramaturg german de după Bertolt Brecht“, Heiner Müller s-a specializat, în teatrul său, pe rescrierea unor texte clasice, din perspectivă intertextuală şi parodică. Pe scenele româneşti au mai fost reprezentate „Titus. Anatomie. Căderea Romei“ - rescriere a tragediei shakespeariene „Titus Andronicus“ -, montare de Alexandru Darie la Teatrul Bulandra, şi „Hamlet Machine“, la Odeon, cu Marius Stănescu în rolul unui Hamlet deconstruit.

Acesta din urmă, alături de „Cvartet“ (scris în 1980-1981), sunt cele două texte cele mai reprezentate ale lui Müller, veritabile clasice „în repertoriul modern al teatrului european“. Marchiza şi Vicontele, personaje intertextuale, „pun în scenă, îşi joacă genul ca rol“, conform explicaţiei date de teatrologul Laura Pavel în lucrarea „Războiul sexelor“.

Textul, considerat de regizorul montării, Matthias Langhoff, „de mare virtuozitate“, cere „doi actori de calibru“, iar în montarea sa aceştia sunt Muriel Mayette şi François Chattot, doi interpreţi de excepţie ai celebrei companii Comedia Franceză.

De ce însă „Cvartet“ şi nu... „duet“? În interpretarea Laurei Pavel, „Merteuil şi Valmont le «joacă» şi pe acele personaje absente, victime ale seducţiei amoroase a Vicontelui, respectiv pe virtuoasa Madame de Tourvel şi pe virginala nepoată a marchizei, Cécile Volanges“. Matthias Langhoff, „un nume de referinţă al regiei mondiale“, s-a născut în 1941, în exil, la Zürich, a activat în Germania Democrată, ulterior în cea Federală, şi în Elveţia, stabilindu-se definitiv la Paris. A regizat piese de Brecht, Shakespeare, Strindberg, Garcia Lorca şi Heiner Müller.

Stilul său teatral, care oscilează între rigoare şi lipsa de măsură, se caracterizează printr-o estetică ce combină tradiţia teatrală cu proiecţiile cinematografice, fotografiile şi referirile la alte texte. La montarea cu „Cvartet“, Langhoff semnează regia, decorul şi filmele proiectate.

Matthias Langhoff, regizor: " Iubirea şi viaţa lor sexuală devin un adevărat război civil, pe un câmp de luptă. Dorinţa determină regulile jocului. "