Raportul final în cazul avionul Blue Air care a ieșit de pe pistă la Cluj. O catastrofă aeriană evitată în ultima clipă

Raportul final în cazul avionul Blue Air care a ieșit de pe pistă la Cluj. O catastrofă aeriană evitată în ultima clipă

După un an de investigații, inspectorii de la Centrul privind Siguranța Aviației Civile au finalizat ancheta și a stabilit că că vina este comună: a Blue Air și a Aeroportului Internațional Cluj Napoca.

Inspectorii au decis că incidentul aviatic care a avut loc în dimineața zilei de 7 ianuarie 2016, pe Aeroportul Internațional Cluj Napoca, să fie catalogat drept unul grav.

Avionul de tip Boeing 737-400, operat de compania Blue Air, efectia un zbor privat pe ruta București - Barcelona, cu escală la Cluj Napoca. La aterizare pe aeroportul clujean, avionul a ratat aterizarea, ”filând” pista. ”Cauza producerii incidentului grav constă în efectuarea unui zbor în filare prelugit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanță de aproximativ 2.300 picioare, aproximativ 700 de metri, măsurată de la pragul pistei 25”, se arată în raport.

Misterul celor cinci minute de așteptare

În raport, inspectorii au făcut lumină și în cazul scandalului legat de cantitatea insuficientă de carburant pe care avionul Blue Air o avea la bord, și care ar fi permis un zbor de așteptare de doar cinci minute.

La ora 7:42:44, echipajul de pe avionul Blue Air a intrat în dialog cu turnul de control din Cluj Napoca, denumit CLJ APP.

BMS 9301: Ok, confirmăm că pista nu este pregătită, menținem zborul la nivel de 80, înainte de a ajunge la CLJ VOR și așteptăm cinci minute. BMS 9301: Vă rog, vă pun în vedere că mai avem combustil pentru încă 5 minute de așteptare. CLJ APP: Cinci minute sunt destule.

Întârzierea a fost cauzată de prezența pe pista de aterizare-decolare a Aeroportului Internațional din Cluj Napoca a unor utilaje de deszăpezire.

Pe minute, între orele șapte și opt dimineața, inspectorii Aviației Civile au stabilit cu exacitate ce s-a petrecut.

Astfel, la ora 7.20, dispecerul de sol al LRCL, indicativul Aeroportului din Cluj Napoca a solicitat Serviciului de Trafic Aerian (CLJ TWR) intrarea utilajelor pe pistă pentru dezăpezire.

* La  ora  07.23  LT,  CLJ  TWR  a  estimat  şi  comunicat  dispecerului  de sol că intrarea în zonă a aeronavei Blue Air va fi la minutul 52. * La   ora   07.27   LT,   CLJ   TWR   a   informat   dispecerul de sol că intrarea aeronavei Blue Air în zonă va fi mai devreme, respectiv la minutul 49. * La ora 07.40 LT, Șeful de Tură Operațional a solicitat CLJ TWR ca aeronava să mai zboare 5 minute   în zonă de așteptare pentru a putea fi curățate corespunzător pista și căile de rulare. * La ora 07.43 LT, CLJ TWR informează Șeful de Tură Operațional cu privire   la situaţia aeronavei YR-BAS, următoarele: ”...intră în procedură de holding în aproximativ 2 minute, asta î nseamnă minutul 45. Ne-a comunicat ca mai are combustibil suplimentar pentru doar 5  minute de holding, adică până la minutul 50, după care va începe procedura. O să vă rog la minutul 50 să începeți eliberarea pistei”. * La  ora  07.51  LT,  Serviciul de trafic aerian comunică Șefului de Tură Operațional şi dispecerului de sol: “Blue Air-ul a început procedura de apropiere. Vă rog să eliberați pista și să mă anunțați cu pista liberă. Va ateriza pe pista 25”. * La ora 07.51 LT, același minut, dispecerul de sol informează Serviciul de trafic aerian: ”Toate utilajele au eliberat pista. Pista este liberă”.

Concluziile anchetei

În concluzie, inspectorii susțin că vina pentru producerea acerstui accident este una colectivă. ”Acest echipaj a aterizat pentru prima dată iarna pe acest aeroport. Pe timpul briefing-ului, echipajul nu a discutat despre particularitățile aterizării pe această pistă acoperită cu zăpadă. Surplusul de combustibil luat față de necesarul pentru misiune - care include și zborul la unul dintre aeroporturile alternative, a permis doar cinci minute de zbor în așteptare”.

De asemenea, inspectorii au susținut că pista era acoperită cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de 1 cm și că reperele vizuale sunt insuficente. La momentul respectiv, directorul Aeroportului CLuj Napoca, David Ciceo susținea că pista nu era acoperită cu zăpadă.

Ca și recomandări, pentru a se evita un astfel de incident pe viitor se recomandă Blue Air să revizuiască procedura prin care se stabileşte  componenţa  unui  echipaj  atunci  când  urmează  să  efectueze  un zbor charter pe un aeroport de destinaţie nou sau rar utilizat.

Pentru Aeroportul din CLuj Napoca, inspectorii de la Aviația Civilă recomandă ca sistemul de comunicații ale turnului de control să aibă prioritate față de alte sisteme de comunicații, de exemplu cele folosite de personalul instituției. De asemenea, se recomandă și optimizarea timpilor în care mijloacele deszăpezire să poată evacua în siguranță pista de aterizare decolare.