Se întâmplă uneori ca buna intenţie a unei emisiuni să fie torpilată de concesiile publicitare la care se simte obligat realizatorul.
„România ta“, difuzată de Realitatea TV, e un exemplu adecvat. Mario Pancu, smuls din lâncezeala de la Naţional TV/N24, şi Dan Chişu îşi propun să distrugă, prin imagini şi itinerarii, un slogan care a început prin a amuza şi a sfârşit prin a provoca iritare: „Avem o ţară frumoasă; păcat că-i locuită“. Scopul celor doi este să aducă în atenţia publicului locuri aproape inaccesibile, regiuni neglijate, monumente asupra cărora privirea călătorului întârzie mai puţin decât ar fi cazul. Informaţiile sunt bine dozate, coloana sonoră combină „Imperialul“ lui Beethoven cu pasaje jazz-rock şi cu muzica din „Dosarele X“, filmarea denotă mâna unui profesionist. La prima vedere, emisiunea pare un succes. La o privire mai atentă, descoperi - pe lângă minunăţiile arhitecturale sau peisagistice - un personaj căruia i se alocă prea mult spaţiu: vehiculul de teren în care se deplasează Mario Pancu. Când îl vezi prima dată, nu bănuieşti vreo neregulă. A doua oară îţi spui că pilotul a făcut o pasiune pentru Jeep. De la a treia oară încolo, te dumireşti: Pancu şi Chişu împing mulţumirile la adresa sponsorului dincolo de geamandura normalului. Ca şi cum două cadre şi menţionarea sponsorului pe generic n-ar ajunge, realizatorul şi secundul emisiunii transformă Jeepul în protagonist, ba chiar în instanţă providenţială, acolo unde drumurile forestiere ale patriei testează curajul şoferilor. Iar dacă la începutul emisiunii ai două personaje - Chişu şi Pancu - , după un sfert de oră şi câteva turări frenetice ale motorului, duetul se preschimbă în trio.
„România ta“ are merite, nu încape discuţie. Episodul pe care l-am văzut recent a inclus o vizită la salina Cacica şi la capela Sfintei Varvara, o incursiune pe Giumalău şi mai ales o privire aruncată spre monumentul natural numit „Cei 12 Apostoli“, o alcătuire care te trimite cu gândul la Stonehenge, la civilizaţia megalitică şi la destinul lui Tess d’Urberville. Singura notă discordantă a emisiunii e preaplinul ei publicitar. O fi reclama sufletul comerţului, dar uneori ne-ar prinde bine mai mult suflet şi mai puţin comerţ.