Rachetele rusești care au forțat NATO să își schimbe planurile

Forțele aeriene rusești continuă să fie lansate, deoarece distanța lor depășește adversarii mai mici, fiind puțin probabil ca aceștia să utilizeze rachete ARH. Așa cum a fost remarcat și în Siria, atunci când pericolul aerian este egal sau aproape egal, R-27 se va da la o parte în favoarea R-77.

Când Su-27 „Flanker” și MiG-29 „Fulcrum” au apărut în anii 1980, cele două au reprezentat un salt semnificativ în tehnologie, în comparație cu avioanele sovietice anterioare.

Un design longeviv

Într-adevăr, atât racheta aer-aer cu rază scurtă de acțiune R-73, cât și racheta aer-aer cu rază medie de acțiune R-27, au fost lansate pentru prima dată pe acele aeronave. Designul R-27 s-a dovedit a fi deosebit de adaptabil și rezistent în cazul unei înlocuiri cu modele noi.

O altă decizie interesantă a fost selectarea suprafețelor de control pentru centrul rachetei. Acest lucru nu a fost necontestat. Unii designeri doreau o schemă similară cu racheta R-23, unde suprafețele de control erau montate pe coada rachetei, deoarece oferea o rezistență mai mică în cazul unor unghiuri de atac reduse. Cu toate acestea, necesitatea ca racheta să fie modulară a avut prioritate, iar designul propus a fost respins, deoarece montarea suprafețelor de control pe spate ar fi compromis modularitatea sistemului de propulsie.

În același timp, racheta K-27B destinată inițial pentru Su-27 și-a schimbat denumirea în K-27E, E indicând că urma să aibă mai multă energie. A avut un ciclu de dezvoltare mai amplu față de racheta K-27, datorită reproiectării sistemului radar Su-27 pentru a-l îmbunătăți și a-l face mai competitiv.

Supremația aeriană

Problema principală a R-27 este că ciclul de dezvoltare a permis rachetelor americane să o depășească. Proiectată inițial în anii 1970, racheta a intrat în funcțiune abia în 1987. Până la acel moment, inginerii americani adăugaseră treptat actualizări rachetei AIM-7, care a fost adoptat și în 1987.

În timpul ciclului de dezvoltare al R-27, s-a realizat că acționarea radar pe care se bazau aceste rachete putea fi învechită. S-au făcut studii privind crearea unei versiuni active de radare (ARH) a rachetei. Rachetele ARH au un radar mai mic, care permite rachetei să auto-lumineze ținta în loc să se bazeze pe o aeronavă externă.

Compromiterea suprafețelor de control a contribuit la decizia de a nu dezvolta în continuare racheta. Racheta ARH, menită să înarmeze Forțele Aeriene Sovietice, R-77, avea  aripi în spatele rachetei pentru o manevrabilitate mai bună. Deoarece R-27 nu va atinge niciodată nivelul de performanță aerodinamică al R-77, probabil s-a stabilit că va fi o risipă să confere rachetei capacitatea ARH.

În multe feluri, R-27ER poate fi văzut ca ultima încercare. A fost concepută pentru a fi una dintre cele mai avansate rachete de acest tip, cu capacitate de corecție pe distanțe lungi, însă până când a intrat în funcțiune, tipul acesta de rachetă s-a învechit. America a lansat prima sa rachetă ARH în 1991, la doar un an după intrarea în funcțiune a R-27ER, conform celor de la nationalinterest.org.