Rabla Plus, programul care permitea românilor să-și achiziționeze vehicule electrice sau hybrid, subvenționate de la stat, se schimbă, de anul viitor. Valoarea tichetelor acordate de Ministerul Mediului se va reduce considerabil, până la 10.000 de lei. De asemenea, va suferi reduceri de buget, la fel de consistente, și programul Rabla Clasic.
Rabla Plus și Clasic, programele prin care românii puteau achiziționa autovehicule electrice cu subvenție de stat, devine mai puțin atractiv. Deși au fost considerate un succes, Ministerul Mediului a decis să modifice regulile. Astfel, valoarea tichetului acordat șoferilor care vor casa un vehicul vechi a fost redusă considerabil. Iar măsura îi va îndepărta pe români de programele Rabla.
De menționat că, prin aceste programe, în ultimii cinci ani au fost casate în jur de 350.000 de mașini vechi.
Rabla Plus devine mai puțin atractivă
Valoarea unui tichet pentru acest program ajungea până la 54.000 de lei, peste 10.000 de euro. O sumă consistentă care permitea românilor să-și cumpere un vehicul electric. Conform noilor reguli impuse de Ministerul Mediului, suma va fi redusă până la 10.000 de lei. Practic, vor fi tăiați 44.000 de lei din subvenția pentru Rabla Plus.
Ecotichetul se acordă pentru achiziţionarea unui autovehicul electric a cărui valoare nu depăşeşte suma de 75.000 euro, cu TVA inclus.
Măsurile au fost anunţate în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă publicat de Ministerul Finanţelor.
Guvernul taie și de la programe
În anul 2023, românii care au casat o mașină veche, prin programul Rabla Clasic, au primit un ecotichet în valoare de 7.000 de lei. Suma putea ajunge până la 10.000 de lei dacă erau casate două mașini vechi. După noile reguli, ce vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024, prima de casare se va reduce la jumătate.
Pentru achiziționarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat se vor acorda 3.500 de lei. Cei care vor casa două autovehicule vechi vor primi 5.000 de lei.
Beneficiarul va primi această primă de casare numai dacă deține mașina/mașinile casate pe o perioadă de cel puțin 3 ani. Situația este aproape la fel ca în cazul programului Rabla Plus
Rabla Plus ar putea deveni istorie
Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) se declară şocată de noile măsuri bugetar fiscale care vizează programele Rabla. În opinia acestora, piața auto va avea foarte mult de suferit din cauza măsurilor fiscale propuse de Guvern.
„Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand”, au arătat oficialii ACAROM, într-un comunicat de presă.
Constructorii de automobile au anunțat că piaţa de autoturisme noi va atinge valoarea de 145.000 unităţi până la finalul anului 2023. Iar acest lucru a fost posibil și datorită celor două programe.