Putin ia foc. Londra reconstruiește marina ucraineană. Operațiunea Orbital
- Tudor Borcea
- 21 august 2020, 20:57
În NATO, unde regiunea Mării Negre este considerată strategică, se încurajează modernizarea marinei ucrainene, chiar dacă Ucraina nu face parte (cel puțin deocamdată) din Alianța Nord Atlantică.
Marea Britanie se află în fruntea unei inițiative internationale care va ajuta marina ucraineană să se reconstruiască. Evident, răspunsul lui Vladimir Putin la acest demers nu se va lăsa așteptat.
Când, în martie 2014, Rusia a preluat controlul Crimeei, marina ucraineană a fost practic eliminată: 80% din navele sale aveau baza în peninsulă.
La ora actuală, marina ucraineană nu mai are decât o singură fregată de tip Krivak III, depășită din punct de vedere tehnic, și o mână de nave de patrulare din care două din clasa „Island” care au fost folosite anterior de către Garda de Coastă a Statelor Unite.
Astfel, consolidarea capabilităților navale este o prioritate pentru Kiev, mai ales că, de acum, Rusia controlează accesul la Marea Azov (și, prin urmare, la portul Mariupol), prin strâmtoarea Kerci.
Acest lucru a dat naștere, de asemenea, în noiembrie 2018, unui incident cu Garda de Coastă rusă, care a arestat trei nave de patrulare ucrainene.
Unul dintre scenariile de care se temea Statul Major ucrainean este faptul că forțele ruse sfârșesc prin preluarea controlului liniei de coastă cu vedere la Marea Azov, pentru a asigura continuitatea teritorială între Crimeea și Donbass, unde sprijină separatiștii pro-Moscova.
În NATO, unde regiunea Mării Negre este considerată strategică, se încurajează evident modernizarea marinei ucrainene, chiar dacă Ucraina nu face parte din Alianță.
Acest lucru explică interesul manifestat din partea Statelor Unite. În 2018, a fost raportat că Pentagonul intenționa să doneze Kievului două fregate de tip Oliver Hazard Perry.
Dacă acest proiect nu s-a concretizat deocamdată, agenția responsabilă pentru exporturile de echipamente militare americane (DSCA), a emis, în iunie, un aviz favorabil pentru vânzarea a 16 nave de patrulare Mark VI către Kiev, pentru o sumă maximă de 600 milioane dolari. Și acest lucru pentru a „susține patrulele fluviale și de coastă din zona economică exclusivă a Ucrainei”.
Trebuie menționat că Serviciul Național de Grăniceri din Ucraina (SBGSU), care tine de Ministerului de Interne al Ucrainei, va primi în curând 20 de nave de patrulare de tip FPB 98 (echipate cu un tun de 30 mm), comandate de la șantierul naval francez Ocea.
Cu toate acestea, Statele Unite nu sunt singurele care contribuie la reconstrucția marinei ucrainene.