Proprietati si afaceri din Second Life, de vanzare pe eBay

Proprietati si afaceri din Second Life, de vanzare pe eBay

Rezidentii isi pot schimba linden dolarii in bani reali si pe site, la un curs virtual.

O lume in care te poti teleporta din orice loc vrei in orice loc vrei, in care poti lua orice identitate, in care poti face chiar si sex virtual nu ar fi completa fara bani. Linden dolarii, moneda oficiala utilizata de locuitorii imperiului Second Life, sunt zilnic obiectul a sute de tranzactii.

Peste 1,5 milioane de dolari reali sunt cheltuiti de locuitorii de aici pentru a-si mentine pe linia de plutire afacerile virtuale, pentru a-si cumpara proprietati, case sau masini 3D ori pentru a se distra in cluburile de noapte din lumea virtuala.

Sute de firme au ales pana in prezent sa-si deschida reprezentante in Second Life (IBM, Toyota, Nike si altele). Totusi, daca nu ar exista posibilitatea unor castiguri reale, „boala” Second Life nu ar fi atat de contagioasa.

Cele mai profitabile afaceri din Second Life sunt cele imobiliare. O metoda prin care pot scoate bani reali de pe urma bunurilor pe care le detin in Second Life ar putea fi vanzarea lor pe site-uri populare prin intermediul carora se vinde aproape orice: eBay.com.

La inceputul anului, eBay a incercat insa sa interzica vanzarea proprietatilor virtuale prin intermediul site-ului pe motiv ca o insula dintr-un joc gen Second Life ajunsese sa fie tranzactionata pe 30.000 de dolari reali. Unii utilizatori ai jocului si-au facut chiar site-uri proprii pe care vand proprietati sau masini pe care le detin in Second Life. Totul pe bani reali.

Cea mai simpla metoda de a-ti transforma economiile virtuale in dolari reali este insa utilizarea pietei de schimb valutar controlata de laboratoarele Linden. Ieri, un dolar american valora cat 267 de linden dolari. Pe langa contributia lunara de 10 dolari pe care rezidentii jocului ii platesc prin carduri, acestia pot schimba pe piata Linden si mai multi bani reali in cazul in care vor sa investeasca in afacerea lor virtuala.

Pe acelasi sistem, proprietarul Linden Lab „trage” imediat de pe cardul rezidentilor o suma de bani echivalenta cu volumul de linden dolar ceruti, la cursul afisat in acel moment. Tot cei care controleaza Linden Lab intervin uneori pe piata de schimb dolar american/linden dolar si interzic anumite afaceri care ar putea sa-i afecteze pe ceilalti rezidenti.

Nu oricine devine milionar in dolari

Cu linden dolarii platiti poti cumpara aproape orice: proprietati imobiliare, care initial apartin imperiului Linden, masini sau alte bunuri pe care le detin colocatarii Second Life.

Chiar daca au aparut deja primii milionari din Second Life, multi dintre utilizatorii jocului sustin ca schema piramidala intalnita si in cazul unor jocuri de noroc ii face bogati doar pe proprietarii cazinourilor sau pe cei care fac afaceri imobiliare de amploare.

Rezidentii „de rand” nu pot schimba decat putinii linden dolari pe care ii castiga, de exemplu, din bauturile vandute intr-un butic de la coltul strazii tridimensionale.

In 2005, in Second Life erau tranzactionati peste 3 milioane de dolari reali pe luna. In prezent, jumatate din aceasta suma este vanduta sau cumparata intr-o singura zi.

La inceputul anului 2007, un analist economic virtual de la biroul Metastat din Second Life a preconizat ca, in acest an, volumul de tranzactii va fi de peste 500 de milioane de dolari, de aproape noua ori mai mult decat in 2006.

Raport

Cifrele unei economii reale

Dolarii americani platiti in schimbul unor proprietati virtuale sau alte tranzactii cu bani reali pe bunuri virtuale i-au determinat pe unii economisti sa constate ca avem de-a face cu o economie reala. Edward Castronova a calculat chiar PIB-ul, rata de schimb si alti indicatori economici ai lumii virtuale.

Desi nu exista guvern si impozite, exista un curs de schimb valutar si legi informale date de piata de bunuri virtuale. Profesorul american de la Indiana University estima, in 2005, ca exista un comert activ cu bunuri virtuale care se ridica la sume cuprinse intre 200 de milioane si un miliard de dolari pe an.

Studiile de piata facute de companii precum Yankee Group spun insa ca valoarea reala a comertului era de 1,5 miliarde dolari in  2005, iar anul trecut a ajuns la 2,7 miliarde dolari.

Cei care au insa cel mai mult de castigat sunt creatorii acestor lumi economice reale sau virtuale. Anii trecuti, creatorii Second Life au incasat peste 300 de milioane de dolari numai din abonamentele lunare pe care le platesc jucatorii, potrivit unor estimari economice.

Ne puteți urmări și pe Google News