Prețul pentru încărcarea mașinilor electrice în România a crescut considerabil, depășind cu mult costurile din alte țări europene precum Portugalia sau Finlanda, se plâng proprietarii, în condițiile în care în multe locuri, publice sau private, își pot încărca bateriile pe banii altora.
Potrivit unui raport realizat de Visual Capitalist pe baza datelor furnizate de European Alternative Fuels Observatory (EAFO), încărcarea unei mașini electrice timp de 25 de minute pentru o distanță de 100 de kilometri costă aproximativ 9,8 euro în România. Această sumă este dublă față de tarifele din Portugalia (3,2 euro) și Finlanda (4,6 euro).
Disparități semnificative între țări
La nivel european, prețurile pentru încărcarea mașinilor electrice diferă semnificativ în funcție de costul energiei și de disponibilitatea stațiilor de încărcare rapide.
Cele mai mici costuri de încărcare se înregistrează în Islanda, unde costul pentru parcurgerea a 100 km este de doar 2,9 euro. În contrast, în Norvegia și Slovenia, această sumă poate ajunge la peste 17 euro.
Imaginea de mai sus arată costul mediu de încărcare a unei mașini electrice timp de 25 de minute la 100 km la o stație publică din diferite țări europene. Datele provin de la Observatorul European al Combustibililor Alternativi ( EAFO ), începând cu 2024.
Pentru a ține seama de diferența dintre mașinile electrice, a fost luat în considerare un model Tesla 3 pentru acest set de date. Informațiile despre preț au fost obținute de la stațiile publice de încărcare rapidă DC. EAFO a calculat apoi un preț mediu pe țară.
Euronews raportează că sursele abundente de energie regenerabilă din Islanda reduc prețul de încărcare a vehiculelor electrice.
Pe de altă parte, în Norvegia și Slovenia costurile de încărcare cresc la 17-19 EUR la 100 km. Desigur, aceste valori reflectă și sursele de energie electrică, prețurile la energie și taxele din țară. În Norvegia, de exemplu, prețurile sunt cu 25% mai scumpe decât media UE.
În general, țările cu o pondere mai mare de energie regenerabilă au prețuri mai mici, în timp ce țările cu importuri scumpe de energie (cum ar fi Germania ) au prețuri mai mari.
Scădere în înmatriculările de vehicule electrice
Adoptarea vehiculelor electrice a crescut constant în întreaga lume. Norvegia este lider cu o cotă de 80% a vehiculelor electrice în toate mașinile vândute în 2023. În 2012, rata de adoptare a vehiculelor electrice din Norvegia a fost de 3%. Din primele patru țări după adoptarea vehiculelor electrice, trei sunt din Europa.
În România, cererea de mașini electrice este în scădere, înmatriculările reducându-se cu 38% în primele zece luni ale anului 2024 comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că autoturismele complet electrice dețin o cotă de piață în ceea ce privește înmatriculările de doar 4,9% în prezent, față de 10% în aceeași perioadă a anului trecut.