Proiectul obținut de "Evenimentul zilei", care conține 237 de pagini, este o prioritate a Ministerului Dezvoltării și urmează să fie trimis Parlamentului pentru dezbatere și vot. Propunerea de lege prevede că actele emise de premier și de miniștri sunt acte administrative și transferă răspunderea către personalul de specialitate din Guvern care întocmește documentația.

Prevederile din Codul Administrativ cu privire la răspunderea pentru actele Guvernului:

1. PRIMUL-MINISTRU

„În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Prim-ministrul emite decizii, care sunt acte administrative. Deciziile Prim-ministrului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţiile prevăzute de lege. Nepublicarea atrage inexistenţa deciziei. Deciziile Prim-ministrului se contrasemnează de Secretarul General al Guvernului", se arată în proiectul de Cod Administrativ obținut de EVZ.

2. RĂSPUNDEREA GUVERNULUI

  • „Membrii Guvernului răspund civil, contravențional, administrativ sau penal, după caz, pentru faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii și ale prezentului Cod".
  • „Aprecierea necesității și oportunitatea emiterii actelor administrative ale Guvernului aparține exclusiv membrilor Guvernului”

3. ACTELE MINIȘTRILOR

  • În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul emite ordine şi instrucţiuni cu caracter normativ sau individual. Actele sunt semnate de miniștri sau de persoanele delegate de aceștia. Prin ordine se pot aproba norme metodologice, regulamente sau alte categorii de reglementări care sunt parte componentă a ordinului prin care se aprobă. Actele administrative cu caracter normativ, neclasificate, potrivit legii, emise de ministru se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
  • Aprecierea necesității și oportunitatea emiterii actelor administrative ale miniștrilor aparține exclusiv acestora și nu pot face obiectul controlului altor autorități
  • Toate actele administrative emise de ministru fără a fi fundamentate, contrasemnate ori avizate din punct de vedere tehnic sau al legalității produc efecte juridice depline; în cazul producerii unor consecințe vătămătoare este angajată exclusiv răspunderea juridică a miniștrilor sau a persoanelor delegate de aceștia.
  • Întocmirea documentelor de fundamentare din punct de vedere tehnic și al legalității, avizarea pentru legalitate şi contrasemnarea actelor administrative emise de ministru, în raport cu atribuțiile specifice, angajează răspunderea administrativă, civilă sau penală, după caz, a funcţionarilor publici şi personalului contractual.

Proiectul de lege care va ajunge în Parlament vine într-un context tulbure:

  • DNA a deschis dosarul „Belina" în care în care îi anchetează pe foștii miniștri PSD Rovana Plumb și Sevil Shhaideh sub acuzația că au participat în 2013 la adoptarea a două Hotărâri de Guvern prin care insula Belina din Teleorman, aflata in proprietatea publica a statului, ar fi fost trecuta ilegal in administrarea Consiliului Judetean Teleorman, pentru ca, doar la câteva zile, să fie închiriate tot ilegal unei firme private. În acest caz, CCR este așteptată să se pronunțe dacă DNA are dreptul să anchete acte administrative ale Guvernului, după ce președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a depus o plângere la judecătorii constituționali.

 

  • Pe 27 februarie 2017, CCR a publicat Decizia nr. 68 cu privire la anchetarea de către DNA a adoptării de către Guvern a OUG 13. CCR a spus că procurorii și-au excedat atribuțiile astfel: Din punct de vedere al legalității, Hotărârile de Guvern sunt verificate în contencios administrativ, iar Ordonanțele simple și Ordonanțele de Urgență sunt verificate exclusiv de CCR. Din punct de vedere al oportunității, Guvernul este controlat exclusiv politic, de catre Parlament, și nu prin mijloace penale.