Programul Rabla, la ultima ediţie

Programul Rabla, la ultima ediţie

Producătorii şi importatorii de autoturisme sunt unanim de acord că programul Rabla trebuie să dispară din 2015, iar statul să ia măsuri pentru a opri avalanşa de importuri de maşini second-hand din străinătate.

Programul Rabla a contribuit la curăţarea parcului auto naţional de autoturisme vechi. Dacă ar fi debutat aşa cum se stabilise iniţial, în februarie 2013, iar autorităţile ar fi respectat termenele propuse, rezultatul putea să fie mai bun. "Rabla a ajutat piaţa, dar a venit cu bâlbe şi amânări, care au afectat decizia de cumpărare", apreciază Nicolae Sorescu, şefului grupului Radacini. În acest context, pentru a-i stimula pe proprietarii de maşini mai vechi de 10 ani să le caseze, în schimbul tichetului Rabla, ar fi bine ca programul să demareze în 2014 încă din februarie, cu termene clare de implementare, consideră acesta. Însă, cât timp nu există restricţii la achiziţia de maşini foarte vechi din străinătate, programul devine aproape inutil. "În ultimii ani, Rabla s-a dovedit oarecum ineficientă, ca volum şi ca impact asupra preţurilor. Ca să intrăm în normalitate, trebuie eliminat pogramul şi modificată legislaţia. În prezent, s-au ridicat toate barierile privind importurile de maşini second hand", consideră Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia. Astfel, anul trecut circa 19.900 de maşini mai vechi de zece ani au ajuns la casat prin Rabla. În acelaşi timp, au fost înmatriculate peste 105.000 de maşini second hand importate, cu o vechime de 11- 15 ani. Totodată, programul Rabla a avut un impact negativ asupra preţurilor la autoturisme. Producătorii au afişat preţuri care includeau şi valoarea tichetului, la care se adăugau şi reduceri speciale, operate de aceştia sau de dealer. În acest context, preţurile au coborât, ceea ce, pe termen lung, afectează rentabilitatea producătorilor.