Programele şcolare „reduse“ sunt tot stufoase

Reducerea programelor şcolare pentru gimnaziu, de la începutul anului şcolar viitor, este necesară, însă nu trebuia făcută în grabă, consideră părinţii, profesorii, sindicaliştii şi foştii miniştri ai educaţiei.

Programele revizuite urmează a fi aprobate, în viitorul apropiat, prin ordin de ministru.

Preşedintele Asociaţiei EDU CER, Ştefan Vlaston, spune că materia este încă foarte stufoasă la unele materii. El dă exemplul matematicii, disciplină pe care o predă, în care elevii de-a V-a sunt încă nevoiţi să înveţe despre „simetrie“ şi „translaţie“. Profesorii trebuie să aibă mai mare libertate de a adapta materia în funcţie de elevi, arată Vlaston. „Unii se tem să nu-i găsească inspectorii cu materia nepredată în totalitate şi atunci galopează prin materie, indiferenţi la faptul că elevii înţeleg sau nu. Alţii nu sunt suficient de pregătiţi şi ataşaţi de meserie şi elevi“, precizează el. Părinţii vor materii corelate

Decongestionarea programei de învăţământ pentru elevii de gimnaziu este bine-venită, dar trebuie gândită strategic, consideră Mihaela Gună, preşedinta Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi. „Important este ca toate disciplinele să fie corelate. Noi sperăm să nu se ajungă la cârpeli, aşa cum ne-a obişnuit ministerul“, a declarat Mihaela Gună.

În ceea ce priveşte reducerea programei cu 30%, pentru clasele V-VIII, Gună avertizează că este prematur să se pronunţe în privinţa acestui procent. „Trebuie să vedem, mai întâi, în ce constă el. În schimb, mi se pare în neregulă faptul că manualele rămân aceleaşi. Mai precis, că nu există încă o strategie concretă pentru această decongestionare“, a declarat preşedinta Federaţiei. Potrivit ministerului, manualele vor fi schimbate abia din anul şcolar 2009-2010. Reprezentanţii sindicatelor îi acuză pe cei din minister că nu au fost chemaţi la consultări pe marginea revizuirii programelor şi a anunţatei reduceri - din anul şcolar 2009-2010 - a numărului de ore. Asta, cu toate că sunt măsuri care vor duce la scăderea numărului de cadre didactice, după cum spune liderul Federaţiei Sindicale „Spiru Haret“, Gheorghe Isvoranu.

Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Aurel Cornea, spune că nu ştie dacă schimbările sunt făcute cum trebuie. „O să cerem să ni se explice ce impact vor avea asupra angajaţilor şi apoi vom stabili o strategie“, arată el. MIRCEA MICLEA

Mai întâi „competenţele“ Noile programe ar trebui să aibă ca finalitate formarea de competenţe, indiferent dacă asta înseamnă materie mai multă sau mai puţină la unele discipline, este de părere Mircea Miclea, fost ministru al educaţiei. „Trebuie stabilite clar competenţele de final de ciclu, şi apoi modificată programa. Spun modificată, pentru că uneori este nevoie să adaugi pentru a ajunge la respectivele competenţe. Un alt lucru important este reorganizarea timpului petrecut de elevi la ore, astfel încât să se reducă şi numărul temelor: nu trebuie mutată activitatea de la clasă acasă, pentru că altfel nu s-a rezolvat nimic“, arată Miclea. În opinia sa - aşa cum au fost operate actualele modificări - acestea par menite mai degrabă să dea bine în ochii părinţilor şi au prin urmare „un iz electoral“. ECATERINA ANDRONESCU

„Ar trebui programe after-school“

Învăţământul obligatoriu trebuie regândit din temelii, astfel încât practica să capete mult mai multă importanţă, crede Ecaterina Andronescu, fost ministru al educaţiei. „Spre exemplu, la chimie, elevii de gimnaziu studiază orbitalii. Cred că ar fi mai potrivit ca ei să afle mai întâi ce este apa curată, medicamentele sau detergenţii, adică substanţe cu care intră în contact“, este de părere Andronescu. Pentru reducerea orarului elevilor de gimnaziu, ar opta pentru o altă abordare: acesta ar trebui stabilit împreună cu medici pediatri, pentru găsirea intervalului potrivit elevilor şi evitarea extenuării. „Ar putea fi găsite soluţii pentru programe after-school şi extracurriculare, în care copiii să se joace şi să se amuze altfel decât butonând televizorul, acasă“, a adăugat Andronescu.