PRINŞI CU GIROFARUL: 17 vinovaţi în scandalul "Loganul de 70.000 €"
- Adam Popescu
- 28 octombrie 2008, 09:00
Raportul Corpului de Control al Internelor: 16 ofiţeri, în frunte cu fostul şef al poliţiei, au încălcat legea pentru a-i umple buzunarele lui Bogdan Savin.
Atribuirea contractelor s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice şi în folosul exclusiv al SC Ager Leasing IFN SA.“ Aceasta este una dintre concluziile raportului Corpului de Control al Ministerului Internelor, care stă la baza anchetei începute de Direcţia Naţională Anticorupţie în afacerea „Loganuri pentru poliţie“.
Cercetările în acest caz vizează nu mai puţin de 16 ofiţeri: ordonatorul de credite, fostul şef al poliţiei, chestorul Gheorghe Popa, şi cei 15 membri ai comisiei de evaluare, care au avizat atribuirea contractelor de achiziţie a celor peste 1.836 de autospeciale, în mare parte Dacia Logan, al căror preţ depăşeşte 78.000 de euro bucata.
Raportul Corpului de Control se întinde pe şapte pagini, în care sunt explicate, în detaliu, ilegalităţile pe care ofiţerii le-ar fi comis pentru a favoriza firma condusă de afaceristul Bogdan Savin şi, implicit, pe partenerii acesteia. Comisia aprobă contractul fără preţurile echipamentelor
Astfel, potrivit documentelor aflate pe masa procurorilor, comisia de evaluare a Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) a aprobat atribuirea contractelor de achiziţie firmei Ager Leasing fără să cunoască preţurile unitare ale echipamentelor ce urmau să fie instalate pe maşini. „Practic, membrii comisiei de evaluare - conduse de comisarul-şef Jean Ceauşu, adjunctul Direcţiei Logistică a IGPR - au permis Ager Leasing să încalce chiar şi obligaţiile stabilite prin fişa de date a achiziţiei, care au stat la baza câştigării licitaţiei de către această societate. Mai mult, când într-un final firma patronată de Bogdan Savin s-a îndurat să le pună la dispoziţie liste cu preţuri orientative şi au văzut că acestea sunt mai mari decât cele propuse iniţial, membrii comisiei nu s-au obosit să ceară explicaţii, înainte de a-i atribui contractele“, au explicat surse judiciare. „Fără a ţine seama de prevederile din fişa de date a achiziţiei, comisia de evaluare a acceptat propunerile financiare astfel: preţ autovehicul, preţ global pe pachet de echipamente şi dotări suplimentare, fără detalierea acestora. (...) Menţionăm că membrii comisiei de evaluare nu au solicitat clarificări în legătură cu preţul echipamentelor, înainte de întocmirea raportului de atribuire, fapt ce a condus la adjudecarea unor echipamente la preţuri excesiv de ridicate“, arată Corpul de Control.
Spre exemplu, etilotestul Drager 7410 Plus RS, care a fost scos din fabricaţie începând cu acest an, a fost achiziţionat de poliţie la un preţ cu 4.500 de lei mai mare decât cel al pieţei (mai exact 13.604 lei, faţă de 9.100 de lei). „Prezentarea ofertei financiare fără o detaliere pe componente impunea membrilor comisiei obligaţia declarării ofertei Ager Leasing ca neconformă - potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice - ceea ce ar fi condus la anularea procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie. În aceste condiţii, ordonatorul de credit, inspectorul general al Poliţiei Române, chestorul Gheorghe Popa, a aprobat, totuşi, raportul prin care comisia de evaluare a desemnat câştigătoare oferta Ager Leasing“, au conchis membrii Corpului de Control.
VINOVAT David a ţinut ilegalităţile sub preş
Deşi a ştiut încă din vara acestui an despre preţurile „ilegal de mari“ cu care poliţia hotărâse, prin contractul încheiat cu Ager Leasing, să cumpere maşini şi echipamente, ministrul internelor, Cristian David, a preferat să păstreze tăcerea, sperând că va putea ţine scandalul ferit de ochii contribuabililor, care plătesc oricum din buzunarele proprii ilegalităţile comise de subordonaţii săi. Mai mult, ministrul a trimis documentele legate de achiziţii şi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), actualizându-le apoi 23 septembrie, la o zi după ce a dispus un amplu control la poliţie pe tema achiziţiilor. El nu i-a avertizat însă pe membrii CSAT despre problemele legate de afacerea „Loganuri pentru poliţie“. Faptul că ministrul ştia despre „bubele“ achiziţiilor cu câteva luni înaintea şedinţei CSAT de pe 14 octombrie este confirmat acum chiar de propriul Corp de Control. „Trebuie precizat că semnarea contractelor de achiziţie publică s-a făcut contrar solicitării conducerii ministerului, care l-a atenţionat constant pe ordonatorul de credite cu privire la analizarea riguroasă a ofertelor, pe fondul existenţei unei discrepanţ e vădite între preţul autovehiculelor şi valoarea echipamentelor“, se arată în raportul ajuns pe masa DNA.
CONCLUZII Clauze care îndatorează contribuabilul Pe lângă faptul că IGPR a permis Ager Leasing să „ajusteze“ preţul maşinilor şi al echipamentelor după bunul plac - în ciuda faptului că legea prevede clar „situaţiile excepţionale“ în care acest lucru se poate face - contractul conţine şi o serie de clauze care îngroapă poliţia (adică contribuabilul) în datorii faţă de societatea lui Bogdan Savin. „IGPR este ţinut să plătească penalităţi fără a avea posibilitatea să ceară modificarea termenului de plată în timp ce SC Ager Leasing IFN are dreptul privilegiat de a cere modificarea termenului de livrare a autospecialelor. Mai mult, firma se obligă să plătească penalităţ i doar în cazul în care întârzie livrarea fără să anunţe“, se arată în raportul Corpului de Control. Pe de altă parte, IGPR a încălcat Legea achiziţiilor şi prin faptul că nu a cerut contractele încheiate de Ager Leasing cu subcontractanţii. Cu încălcarea legii au fost constituite şi garanţ iile de bună execuţie.
ASOCIAT CU NUME GRELE Bossul BMW România, implicat în afacere
Afaceristul Michael Schmidt - prietenul lui Vasile Blaga şi asociatul lui Attila Verestoy, Daniel Dăianu şi Şerban Patriciu (fratele magnatului Dinu Patriciu) - ar fi încasat prin intermediul firmelor sale o parte din cele 113 milioane de euro ce urmau să fie plătite de Poliţia Română. Potrivit documentelor obţinute de EVZ, firma Automobile Bavaria, patronată de Michael Schmidt, a furnizat 34 de autoturisme BMW 330d. După ce le-a trecut printr-un proces de dotare conform cerinţelor de însoţire a coloanelor oficiale, Ager Leasing a vândut poliţiei BMW-urile cu 112.000 euro bucata. Michael Schmidt a precizat, prin intermediul purtătorului său de cuvânt, că nu poate da niciun fel de amănunt referitor la tranzacţia cu Ager Leasing, patronată de Bogdan Savin. „Informaţiile despre parteneriatele comerciale ale Automobile Bavaria se supun clauzei de confidenţialitate uzuală în tranzacţ iile de vânzare-cumpărare“, a sunat sec răspunsul lui Schmidt. Mai multe contracte
Surse judiciare susţin că legătura firmelor lui Michael Schmidt cu IGPR nu s-ar limita la un singur contract şi că printre celelalte firme subcontractate de Savin s-ar număra şi MHS Truck and Bus, a aceluiaşi Michael Schmidt. Pe de altă parte, companiile Omniasig şi Deasig au furnizat servicii de asigurare Casco şi RCA.
„MHS Truck and Bus au fost subcontractaţi de Ager Leasing IFN pentru livrarea unor echipamente Mercedes Vito“, au declarat aceleaşi surse. În replică, Schmidt, patronul MHS Truck and Bus, a precizat într-un răspuns oficial că nu există nicio legătură contractuală între firma sa şi IGPR.
Ager Leasing a ales ca subcontractor a altă firmă din grup: Ager Business Tech. În această tranzacţie, Savin a jucat dublu rol: cu o mână a plătit, în calitate de acţionar al Ager Leasing IFN, şi cu o mână a încasat, prin Ager Business Tech, pe care tot el o deţine. Gruparea Patriciu- Verestoy Într-un interviu acordat BBC, fostul ministru de interne Vasile Blaga îl prezenta pe Schmidt ca fiind „un bun prieten“ pe care îl cunoaşte de 25 de ani. Legătura dintre cei doi a devenit notorie în campania electorală desfăşurată în primăvara acestui an, când secretarul general al PDL a menţionat în declaraţia sa de avere că a cumpărat un imobil cu 860.000 de euro. Rolul vânzătorilor în respectiva tranzacţie a fost jucat de Michael Schmidt şi de Verestoy Attila.
De altfel, reprezentantul BMW în România şi senatorul UDMR sunt parteneri vechi de afaceri. Ei împart acţionariatul firmei Bavaria Leasing IFN, înfiinţată în 2004, prin care sunt finanţate contractele de leasing ale celor care cumpără maşini BMW de la Schmidt. Acesta şi Verestoy împart acţiunile firmei de leasing şi cu europarlamentarul liberal Daniel Dăianu. Cercul patronilor de la Bavaria Leasing este închis de Şerban Patriciu, mai tânărul frate al lui Dinu Patriciu.
Michael Schmidt nu a dorit să comenteze nici modul în care s-a asociat cu cele trei nume grele din sfera politico-financiară. El ne-a răspuns la modul general, prin purtătorul său de cuvânt: „Motivele acestui parteneriat au la bază aceleaşi raţiuni de asociere ca oricare altă companie comercială“. (Liviana Rotaru)
Michael Schmidt, director general Automobile Bavaria: "Informaţiile despre parteneriatele comerciale ale Automobile Bavaria se supun clauzei de confidenţialitate uzuală în tranzacţiile de vânzarecumpă rare."