Am efectuat primul test în România cu a treia generaţie Audi A3, modelul care a "inventat" segmentul compact premium. Deşi aminteşte evident de fosta generaţie, noul A3 este o maşină regândită din temelii.
Vă vine sau nu să credeţi, vechiul A3 a fost scos pe piaţă în 2003. Chiar şi la o vârstă "venerabilă" şi în condiţiile în care Audi şi-a dublat între timp portofoliul de modele, fiecare al şaselea autoturism vândut anului trecut de producătorul german a fost un A3. A treia generaţie A3 nu putea apărea într-un moment mai potrivit. După primele opt luni ale lui 2012, Audi a redus diferenţa faţă de BMW, liderului segmentului premium în ultimii şapte ani, la numai 2.100 de maşini livrate. La nivel mondial!
În august, ritmul anual de creştere a vânzărilor Audi (13%) era de aproape două ori mai mare decât cel obţinut de BMW. Pe de altă parte, când Audi "inventa" segmentul compact premium - se întâmpla în 1996 - nici BMW, nici Mercedes- Benz, nici măcar Volvo nu ofereau un model similar.
BMW a răspuns cu Seria 1 abia 2004. Mercedes-Benz şi Volvo şi-au prezentat alternativele chiar în acest an. Cu noile şi arătoasele Clasa A şi V40 pe piaţă, a treia generaţie Audi A3 are nevoie de mult mai mult decât un design clasic, care şi-a dovedit durabilitatea. "Văr primar" cu noul Golf Deşi aminteşte evident de fosta generaţie, noul A3 este o maşină regândită din temelii. Una realizată pe platforma tehnică pregătită să dea naştere celor mai multe autoturisme produse de gigantul VW (inclusiv a şaptea generaţie Golf), dar şi prima din acest segment la construcţia căreia aluminiul a fost folosit intensiv (aripile şi capota au fost modelate din acest material). Spre bine său, A3-ul testat ieri în premieră absolută pe drumurile din România, este altoit cu un pachet tehnologic ultramodern.
Sistemul de afişaj 3D, monitorul retractabil care aminteşte de o tabletă zveltă, sistemul de comandă MMI cu touch în partea superioară a butonului principal, frâna de parcare electromecanică şi posibilitatea creării propriului hotspot WiFi vor fi pe placul şoferilor din zilele noastre.
De altfel, bogăţia echipamentelor şi calitatea aparentă a materialelor şi finisajelor sunt comparabile cu cele regăsite în modele de două, chiar trei ori mai scumpe.
Alergic la gropile din Bucureşti
Audi a îmbunătăţit ţinuta de drum, dar setarea mai dură a suspensiilor (chiar şi în modul "Confort", care poate fi selectat printr-o simplă apăsare de buton) nu se împacă prea bine cu gropile din Bucureşti.
În comparaţie cu BMW Seria 1, şoferul are o poziţie la volan mult înălţată. Locurile din spate, deşi puţin cam claustrofobe, sunt însă mult mai primitoare decât cele din modelul concurent.
- Model: hatchback compact cu 3 uşi
- Dimensiuni (Lxlxh): 4,23 x 1,77 x 1,42 m
- Volum portbagaj: 365 l
- Motorizare: turbodiesel, 2.0 TDI - 150 CP, 320 Nm, 106 g/km, Euro V
- Transmisie: 2x4 (faţă), 6+1 M
- Performanţe: 8,6 s (0-100 km/h), 216 km/h (vit. max.)
- Consum mixt: 4,1 l/100 km (oficial), 7,2 l/100 km (în test, prin oraş)
- Dotări de bază (selecţie): 8 airbaguri, ABS + ESP, diferenţial electronic (EDS), aer condiţionat, geamuri şi oglinzi electrice, radio-CD (MP3, card SD, aux, 8 difuzoare), închidere centralizată cu telecomandă, cotieră faţă, kit de pană.
- Preţ minim de listă cu TVA: 24.200 de euro
- Preţ minim de listă versiune testată cu TVA: 27.620 de euro
AM APRECIAT
- designul elegant şi finisajele impecabile
- noul sistem de comandă MMI
- transmisia manuală bine etajată
NU AM APRECIAT
- combo-ul CD-player/SD reader amplasat în torpedou
- poziţia la volan, prea înaltă pentru un model cu pretenţii sportive
- lipsa unui buton de blocare a uşilor la îndemâna pasagerului din faţă
ALTERNATIVE ÎN ACELAŞI SEGMENT BMW Seria 1
- Dimensiuni: 4,32 x 1,76 x 1,41 m
- Preţ minim cu TVA*: 22.630 de euro (114i - 102 CP)
Mercedes-Benz Clasa A
- Dimensiuni: 4,29 x 1,78 x 1,43 m
- Preţ minim cu TVA*: 24.676 de euro (A180 - 122 CP)
Volvo V40
- Dimensiuni: 4,37 x 1,80 x 1,42 m
- Preţ minim cu TVA: 22.816 euro (D2** - 115 CP)
* versiune cu cinci uşi ** motor turbodiesel